In Affärsmodellbloggen, Business Transformation, Hållbarhet och långsiktighet

Klimatkris och pandemi kräver omställningar

Nya regleringar, en pågående klimatkris och prövningarna i samband med den pågående coronapandemin visar på behovet av omställning och nya sätt att skapa värde inom näringslivet. Fler företag behöver transformera sin verksamhet, inte bara för att minska klimatpåverkan utan också för att vara långsiktigt konkurrenskraftiga och lönsamma. 

Vi på Cordial upplever att fler och fler ser affärsvärdet i den hållbara omställningen. Lönsamhet och hållbarhet är inte varandras motsatser! Faktum är att företag som investerar i hållbarhet skapar långsiktig konkurrenskraft och en stärkt marknadsposition, vilket skapar lönsamhet över tid. 

Det finns stora affärsmöjligheter för de företag som väljer att hantera hållbarhetsfrågan som en integrerad del i verksamheten istället för ett separat ansvarsområde eller kostnadspost. Men att transformera sin verksamhet kan upplevas som en både lång och svår resa. Det senaste året visar dock prov på hur snabbt förändrade förhållningssätt kan integreras i en verksamhet. 

Lönsamhet och hållbarhet är inte varandras motsatser.

Innovativa lösningar, utökad digitalisering och nära samarbeten uppdagade den potential och kraft som företagen besitter. Vi har hjälpt våra kunder transformera sina verksamheter i 20 år och vi vet att med rätt verktyg och strategier så kan den kraften sedan kanaliseras och användas till bättre och mer hållbara affärsmodeller.

Regleringar för att främja en hållbar utveckling i samhället behöver inte heller vara ett nödvändigt ont. Fler och fler branscher genomgår nya regleringar och får därmed en chans att ta ledningen på de nya spelplaner som bildas. Det är ett gyllene tillfälle att utveckla sin verksamhet och transformera den för att bli mer konkurrenskraftig och lönsam. 

Recent Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.