In Affärsmodellspaning, Veckans affärsspaning

Harvard Business Review skrev i veckan om American Express nya värderbjudande till sina kunder – Nexpedition.

Nexpedition? Amex erbjuder en reseupplevelse full av överraskningar till sina kunder, där resenären inte får veta resmål och aktiviteter förrän i sista minuten före avresa. Blir det Prag? Paris? New York?  När resenären väl har kommit fram till slutdestinationen får han eller hon ett meddelande om vad som planerats på det nya resmålet. Plötsligt kan ett kuvert stickas in under hotellrumsdörren, eller så piper det till i den så kallade resekonsollen (en teknisk pryl som resenären får med sig och som innehåller all information om resan) berättar om planen för de kommande dagarna, det vill säga vilka restauranger som har bokats, vilka sevärdheter som ska upplevas och vilka kvarter man kan strosa i. Dessa val har anpassats efter kundens preferenser och budget, och utgör en helt skräddarsydd reseupplevelse.

Hur funkar det då? Som resenär går du in på Amex hemsida och öppnar ett frågeformulär där du snabbt och enkelt besvarar frågor om dig själv. Vad tycker du om att göra under semestern? Är du ett partydjur som gillar att dansa hela natten, eller föredrar du att spendera dina timmar framför en Van Gogh? Eller vill du hellre uppleva kulinariska äventyr och lägga dina pengar på dyra viner?  Baserat på dina svar så skapas en profil av dig som resenär som sedan utgör underlaget för reseupplevelsen. Därefter ges möjligheten att prata med en särskilt utsedd resekonsult för att ta reda på mer om dina personliga preferenser.

En skräddarsydd resa sätts sedan samman, och du får en flygbiljett och en resekonsoll som innehåller alla detaljer kring resan. Några dagar före resan får du även ett e-mail med instruktioner och packtips inför avresedagen. När du sedan har anlänt till destinationen kommer det löpande nya instruktioner från den specialdesignade resekonsollen, med tips, bokningar och överraskningar.

Amex har på vänstersidan av affärsmodellen (processer, kompetenser och strukturer) utnyttjat sina processer och strukturer som redan finns på plats för att ta fram en helt ny form av värderbjudande för resor. Kreditkortföretaget hade redan tidigare ett välutvecklat värdenätverk av samarbetspartners som här utnyttjas på ett effektivt sätt. Vi antar att de även utnyttjar det faktum att andra AmEx-kunder gör avbokningar i sista-minuten, för att skapa dessa exklusiva överraskningar med kort varsel. Genom att utnyttja modern teknik kombinerat med existerande komponenter har man lyckats skräddarsy resor till varje resenär anpassat till dennes budget. Att dessa resor endast finns i ett begränsat antal skapar även en ökad efterfrågan och ett buzz på marknaden.

Reseindustrin har gjort ett paradigmskifte, och om standardisering och likritning var en produkt av den andra industriella revolutionen, kännetecknas 2010-talet av individualism och autenticitet. Många av dagens resenärer vill ha en unik reseupplevelse, vilket gestaltas av ett explosionsartat intresse av bland annat boutiquehotell och upplevelsepaket. Nexpeditions målgrupp vill ha det unika äventyret utan att behöva lägga alltför mycket tid och kraft på planering, och de eftersträvar en överraskningseffekt i resandet. Om det blir en succé återstår att se, men Nexpedition har åtminstone lyckats skapa en hype i medierna som stärker Amex som varumärke, som får oss affärsmodellspanare att vädra innovation, och som till och med har fått Harvard Business Review att skriva om deras värdeerbjudande. Smart jobbat American Express!

 

Recommended Posts

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.