In Business Model Safari, Veckans affärsspaning

Vi tenderar ofta att överskatta vad ny teknik ska åstadkomma på två års sikt men underskattar lika naivt hur stora förändringarna blir i tioårsperspektivet. Det är ett mänskligt fenomen med många spektakulära exempel i historien.

Ledningen på Facit i Åtvidaberg var naturligtvis fullt medvetna om de nya, japanska elektriska räknemaskinerna. Men som det ofta är med ny teknik så var kvaliteten och prestandan till en början sämre än de mekaniska produkter som Facit tillverkade. ”Facitsjukan”, som kom att bli ett svenskt exportord i sällskap med smorgasbord och ombudsman, blev känd som den farliga åkomma som drabbar ignoranta eller oförmögna ledningar när teknikskiftena slår ut hela branscher. Teknikskiftet var obönhörligt och de nya smarta fickräknarna var snart överlägsna sina mekaniska föregångare.

På World Economic Forum i Davos tidigare i år kommenterade chefen för konsultfirman McKinsey & Co intrycken från sina möten med världens tyngsta VD:ar under det senaste året. Hans summering var att tekniken nu förändras tre till fem gånger snabbare än vad ledning och organisationer förmår hantera. Det är ett omvandlingstryck som ställer närmast extrema krav på management och dess och bolagets anpassningsförmåga.

Den snabba teknikutvecklingen öppnar upp för nya aktörer att ta för sig och skapa helt nya, orörda marknader. Ett exempel är Facebooks förvärv av meddelandetjänsten Whatsapp för smått häpnadsväckande 19 miljarder dollar. Världens telekomoperatörer bävar inför vad Facebooks över en miljard lojala användare gör när de snart kan både sms:a och ringa för knappt en dollar per år.

Den första fungerande elbilen konstruerades redan 1891 av William Morrison i Iowa, USA. Vid förra sekelskiftet var nära trettio procent av de amerikanska bilarna eldrivna. År 1900 fanns det 2 370 bilar i New York. Av dem var 1 170 ångdrivna, 800 eldrivna och bara 400 bensindrivna. Nittio procent av stadens taxibilar drevs då med elektricitet.

När Henry Ford 1908 introducerade sin revolutionerande Ford Model T definierade han den teknikstandard som skulle komma att bli gällande i över 100 år. Bilen var bensindriven och fokus låg på en så låg tillverkningskostnad som möjligt. Ford satte spelreglerna för bilbranschen som den sett ut allt sedan dess. Det finns idag över en miljard bilar i världen och de allra flesta drivs av bensin eller diesel.

Elon Musk grundade 1998 företaget PayPal som erbjuder tjänster för betalningar och penningöverföringar över Internet och via mobil. Fyra år senare sålde han bolaget till Ebay för 1,5 miljarder dollar. Ett år senare grundade Elon sitt företag Tesla Motors.

Företaget har sin bas i Kalifornien och fick sitt namn efter fysikern och uppfinnaren Nikola Tesla. De bygger inte hybridbilar utan elbilar som helt och hållet går på batterikraft. Tesla Motors slog igenom stort med sin första bil, Tesla Roadster, som tillverkades fram till slutet av år 2011.

Sedan 2012 bygger de Tesla Model S i företagets fabrik i Freemont. Bilen är en succé som konkurrerar ut flera av sina främsta tyska rivaler på den amerikanska marknaden. Suget efter bilen är stort även i Europa och Kina där miljömedvetenhet och strängare utsläppsregler driver köpstarka kunder att ta steget över till elbilar. I Sverige finns redan en märkesklubb som samlar de svenska ägarna – som står i kö 4-5 månader för att köpa bilen för dryga 600 000 kronor.

Börsvärdet på Tesla Motors är idag runt 30 miljarder dollar, vilket är ungefär hälften av GM, General Motors, som fram till 2007 var världens största biltillverkare. Förväntningarna på vad Tesla ska göra i framtiden är höga. Idag tillverkas ca 22 000 bilar om året men ambitionen är att komma upp i över 50 000 bilar inom kort. Som en jämförelse tillverkade GM 9,7 miljoner bilar förra året.

Att bli nutidens ”General Electric Motors” är ingen lätt uppgift. Men Tesla är mer än ett bilföretag. De ligger långt fram inom batteriteknik och planerar att öppna en stor fabrik för litiumjonbatterier. Den stora utmaningen ligger i bilköparnas rädsla för att batteriet inte ska räcka. Med utvecklad teknik och ett anpassat modellprogram ska allt fler kundsegment övertygas. Under 2015 kommer Model X som är en liten stadsjeep.

Tesla är inte ensamma om att ta elbilarna till nästa nivå. Tyska BMW har lanserat modellen i3 och inte förrän 2017 räknar Tesla med att ha sin motsvarande småbil på marknaden. Mycket kommer såklart att hända runt om i världen mellan då och nu.

Det finns dock fler anledningar att hålla ett vakande öga på Tesla. Det faktum att de är baserade i Kalifornien och grundade av en person som är en del av den nya teknikvågen borde göra ledningarna på världens bilföretag uppmärksamma. Här finns själva epicentrum för den nya förarlösa tekniken som Google varit ledande i. Många ser Tesla som den som kommer att sitta i förarsätet i den teknikvågen.

I Kalifornien finns också Apple. En närmare titt på instrumentpanelen ger en indikation på vad som kan vara i görningen. Bilens reglage är snarlika de vi vant oss vid på Apples iPad. Även om Elon Musk säger att hans företag inte är till salu så finns det nog anledning att räkna med att det kommer en iCar inom en inte allt för avlägsen framtid.

Senaste inläggen
Comments
  • Siavash Habibi
    Svara

    Väldigt intressant! Prius var också en föregångare som kom att få bilbranschen på andra tankar.

    Sen är det även intressant att Elon Musk har planer på att bygga månbaser och annat. Hans Space X är lika spännande som Tesla.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.