In Affärsmodellspaning

Att butikens läge är det som avgör saken är en erkänd sanning bland handelsföretagen. Och det har onekligen varit så att de aktörer som lyckats bäst är just de som gjort etableringsprocessen till kärnprocess i sin affärsmodell. Men med smarta mobiltelefoner och GPS-teknik har innebörden av placering nu fått helt nya dimensioner.

Möjligheten att erbjuda varor och tjänster i närheten av var kunden befinner sig i stunden gör att frågan om VAR kunden är nu blivit viktigare än VEM kunden är. Kundsegmenteringen förändras radikalt när det plötsligt går att kommunicera med potentiella kunder som är i närheten och som söker efter något som företaget kan erbjuda. Kopplas kommunikationen till kunden dessutom t ex ihop med ett aktuellt kampanjerbjudande kan besöken i butiken öka markant.

Inom marketing jublar man och ser stor tillväxt framför sig. Google, Eniro och andra annonsförmedlingsaktörer driver självklart en del av utvecklingen.

Genom ditt sök på din mobiltelefon kan de komma med träffsäkra erbjudanden om exakt det du söker och dessutom i din närhet! Eniro kallar detta för ”relevant sök”. Med det menar man att kunden inte enbart är intresserad av att hitta en frisör. Man vill hitta den frisör som ligger geografiskt närmast och som dessutom har en ledig klipptid inom X antal minuter! Men det kan naturligtvis också handla om en tillgänglig råvara i en lokal livsmedelsaffär, en udda reservdel på närmaste cykelverkstad eller ett team lediga konsulter med expertis om affärsmodellinnovation vid lunchtid imorgon.

Samtidigt som detta skapar enorma möjligheter medför det också stora krav på företagens affärsmodeller. Ny teknik ritar om spelplanen och skapar nya dimensioner i kundernas efterfrågemönster. Varje bransch har sin logik och sina specifika utmaningar. Men gemensamt för alla är att företagens affärsmodeller ställs inför nya krav på t ex flexibilitet, förändringsförmåga och transparens. Vad innebär ”relevant sök” för din bransch och för ditt företag? Och hur redo är ditt företag att möta morgondagens kundkrav?

/Linus & Björn-Erik

Vad är en affärsmodell?

Affärsmodellerna i ett företag utgör dess unika DNA. De beskriver hur företaget skapar värde för sina kunder genom att utnyttja kompetenser, processer, system och samarbetspartners för att tillfredsställa och vårda valda kundsegment genom prioriterade kanaler. Affärsmodellen är affärslogikens konkreta uttryck och det är genom dem som strategierna förverkligas i en långsiktigt hållbar marknadsposition.

Framgångsrika företagsledningar transformerar ständigt sina affärsmodeller, och har en väl utvecklad förmåga att analysera, innovera och förverkliga affärsmodellerna med utgångspunkt i ägares och styrelsens strategiska vägval och en förståelse för att Företag är individer® – att det är människor som skapar resultat på sista raden.

Recommended Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.