In Affärsmodellspaning, Veckans affärsspaning

KUNDNÄRA UTVECKLING Om jag hade frågat mina kunder vad de ville ha så hade de svarat snabbare hästar. Så brukar Henry Ford citeras för att belysa det svåraste momentet i innovation och utveckling: Vad vill marknaden – kunderna – verkligen vill ha och vad är de beredda att betala för?

Utan att lyssna på det där med hästarna trodde sig Henry Ford ändå förstå sina kunder. Han satsade stenhårt på sin T-Ford och avvek inte en tum från sin ursprungliga produktspecifikation. Samma bil tillverkades under 19 år i totalt 15 miljoner exemplar – ett svårslaget rekord.

Idag sker teknikomvandlingen snabbt. Nya rekord sätts på löpande band. Ipad lanserades och tog världen med storm. Microsofts rörelsekänsliga speltillbehör Kinetic blev snabbt en av världens mest sålda teknikprylar. Fyra år efter lansering har Android, Googles operativsystem för mobiltelefoner, en marknadsandel på 36 procent.

Lita på känslan

Spanar man efter framgångsfaktorer blir det tydligt att företagen bakom dessa produkter är långt bättre på att lyssna på sina kunder än vad Henry Ford var. Å andra sidan känner nog dagens kunder sig själva bättre.

Köpare idag är kräsna och bortskämda med att få just det som de vill ha. Kundanpassning stavas lyhördhet och förmåga att snabbt svara på skiftande behov och förändrade preferenser. Men det är svårt att veta vad som faktiskt ska slå – och när det ska göra det. Tur och tajming är avgörande egenskaper. Och ju mer man tränar desto mer tur får man.

Genom att observera vad kunder och användare gör kan man få en känsla för vad som
efterfrågas. Genom att outtröttligt testa och vara nära kunderna kan man utveckla en känsla för vad som kommer att funka. Så gjorde nog Henry Ford också. Han kunde se att hans idé
skulle funka – även om kunderna inte själva förmådde uttrycka det. Han litade på sin känsla för tajming.

Låt användarna visa vägen

När Nintendo lanserade spelkonsolen Wii kunde de inte säkert veta att egenskapen rörelsestyrning skulle komma att revolutionera spelmarknaden genom att bredda målgruppen till att även inkludera föräldrar och andra som fram till dess varit ointresserade av spel. Nu är det standard.

Apple kunde inte vara säkra på att paddan skulle slå. Idag säger sig tre av fyra amerikanska företag testa iPad kommersiellt för att se hur den kan användas. Google bestämde sig för att ge bort Android. De kunde inte vara säkra på att det skulle vara rätt men de vågade chansa och idag är Android viktigare än Nokias Symbian.

Det enda säkra sättet att veta vad kunden vill ha är att öppna upp för en användarnära utveckling.

Ett bra exempel är Apples App Store (och alla dess efterföljare/kopior). För Apples del fyller apparna den T-Ford-lika telefonen (förvisso i både svart och vitt men ändå) med både unikt och efterfrågat innehåll. Apple tar inte risken men väl intäkterna.

Att det skulle bli så bra hade inte ens Steve Jobs tänkt ut. Det blir sällan som man tänkt sig. Utan ofta bättre. I alla fall när modet att testa och närheten till kunden finns på plats!

Recommended Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.