In Affärsmodellspaning, School of Management

Header Business Model Summer_2

HÖGTRYCK FÖR KONSUMTION Det är sommarentreprenörerna som håller Sverige igång när den traditionella industrin tar semester. Säsongen är svindlande kort, men de flesta som ger sig in i leken lyckas ändå. För betalningsviljan hos soltörstande svenskar som vill göra max av sin sommar är stor. Tyvärr underskattas detta av många företag.

Säsongsvariationen sägs vara ett av Nordens viktigaste karaktärsdrag. Vi har fyra tydliga årstider: höst, vinter, sommar och vår. Varje säsong har sina specifika affärsfenomen. Nu är det hoppborgarnas och engångsgrillarnas tid. Turnerande sångsällskap med allt från schlagerstjärnor till nybakade dansöser. Cirkusar och trampbåtsuthyrning. Byggnadsvårdsläger, singelkollon i skärgården, konferensgårdar som håller öppet som enklare hotell, bondgårdar som ger kurser i att köra traktor och slå hö… Listan kan göras hur lång som helst.

Det är sommarentreprenörerna som håller Sverige igång när den traditionella industrin tar semester.

Konsten att få helåret att gå ihop

Gemensamt för alla dessa säsongsaffärer är att de måste klara av att leva på en kort – men intensiv – högsäsong. Ändå gäller det att få helåret att gå ihop.

Åre är ett bra exempel. De har en urstark vintersäsong men aktiviteten dör i princip ut i och med Skutskjutet i slutet av april. Förutom att utveckla vinterorten måste den jämtländska pärlan förmå locka turisterna till vår-, sommar- och höstaktiviteter. Därför erbjuds cykling, paddling, vandring och linbanor. Utmaningen är att den infrastruktur som krävs för en konkurrenskraftig vintersäsong är extremt dyr.

Dessutom vill hotell och restauranger behålla sin personal. För att det ska gå runt måste det finnas efterfrågan året runt. Och då gäller det att skapa den.

Kniven på strupen skapar kreativitet

Nöden är ju som bekant uppfinningens moder och uppfinningsrikedomen – och experimentlustan – är stor i vårt avlånga, säsongsdrivna land.

Killarna som startade tidnings- och bullförsäljning i Stockholms skärgård är ett bra exempel. De körde runt till de populära naturhamnarna och sålde humörhöjande tidningar till båtfolket. Med god förtjänst! Den första lilla båten blev så småningom flera ribbåtar och nu kör de gäster ut i havsbandet i 70 knop från tidig vår till sen höst. Det som började som en sommarfluga blev ett nöje över åtta månader! Idag driver de flera sjönära restauranger med båtupplevelser på tillbehörsmenyn.

Vill göra max av sommaren

Det semestrande kundsegmentet vill ha ännu mer service än i vardagen. Och de är beredda att betala för det. Tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin blir allt mer självklart i sommarstugan. Tiden vi spenderar tillsammans är värdefull och vi vill ha maximal kvalitet. Det är mycket som ska hinnas med – potentialen i semestersvensken är närmast obegränsad!

Många missar semesterfirarens betalningsvilja

Det finns dock många som inte förstått att anpassa sig till semestersvensken med gott om tid. Ta tidningsbranschen till exempel. Den går istället ner på sparlåga. Vissa ger inte ens ut några tidningar och håller sin webbplats till ett minimum. Men är det inte nu som vi verkligen har tid att läsa? Nu skulle morgontidningen komma med rejäla bilagor!

Eller ta våra typiska tjänsteleverantörer (telefon, el, vatten etc). Det är ju nu som vi är mottagliga för att fixa och trixa med abonnemang, prisplaner och nya tjänster. Men försök ringa kundtjänst i juli… I bästa fall finns sommarpersonal på plats för att ta ditt namn (kundnummer). Och någon proaktivitet är inte att räkna med.

Sommardagis eller kanske sommarmobil?

Att verkligen förstå kundbehovet och vad som är viktigt i kundupplevelsen av de varor och tjänster som man erbjuder är hjärtat i varje affärsmodell. Och på sommaren blir vi alla “sommarsvenskar”. Med mer tid och färre störande moment kommer nya behov och nya möjligheter. Det gäller att ta vara på det. Många har gjort det – men mycket återstår.

Några sommarerbjudanden som vi gärna vill se: Sommarförsäkring, sommarlarm, sommarabonnemang, sommarbil, sommarmobil, sommartvabonnemang, sommarbilservice, sommarträdgårdsskötsel, sommarbarnpassning (finns inga sommardagis?), sommarhusdjur, sommarleksakshyra, sommarplaneringstjänst, sommarsolgaranti…!

Har du tagit ditt företags affärsmodell hela vägen till de solbadande svenskarna? Om inte så kan väl semestern vara ett utmärkt tillfälle för lite inspirerad affärsmodellinnovation? Det tänker i alla fall vi ägna semestern åt! Ha en skön sommar – och på återseende i augusti!

Recommended Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.