In School of Management

Flera gånger tidigare har vi på affärsmodellbloggen skrivit om klossar. Om klossar som t.ex. gör att startups kan komma ut på marknaden fortare än aldrig förr.

Måndagens inlägg handlar också om klossar, men inte om digitala tjänstklossar utan om faktiska LEGO-klossar. I förra veckan hade LEGO the Movie svensk premiär, en film som direkt tog sig till toppen av biolistan i USA. LEGO, som sedan starten 1958 har sålt inte mindre än enastående 650 miljarder klossar och förgyllt både barn och vuxnas (?) fritid med allt från enkla huskonstruktioner till Dödsstjärnan. Efter att ha utökat sin merchandise med bl.a. TV-spel, kläder och givetvis LEGO-land, tar nu bolaget så steget till att göra film. Förutom att få användning för en del av sina egenproducerade LEGO-klossar, runt 170 000 stycken för att ge figurerna liv och 55 000 för att skapa omgivningarna, så skapar det danska bolaget en utmärkt marknadsföringskanal, som kunderna t.o.m. är villiga att betala för. I tillägg har man genom filmen dragit igång en samhällsdebatt om allt från anställdas rättigheter till den kapitalistiskt styrda ekonomin.

Du kan läsa hela the Economists artikel HÄR.

Vi på affärsmodellbloggen tycker givetvis att det ska bli spännande att följa utvecklingen som filmen kan ge, både ekonomiskt för LEGO och för den pågående samhällsdebatten. Kanske vi till och med går och ser filmen, för vem vill inte se kampen mellan Lord Business och filmens antihjälte Emmet?

Recommended Posts

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.