In Affärsmodellspaning

Lars Nittve, som bl.a. har varit museidirektör för Louisana i Danmark och chef för Tate Modern i London, har som chef för Moderna Museet på riktigt blandat affärsmässighet med konst, ett måste då den statliga subventionen av museiverksamhet drastiskt har minskat under de senaste åren. För de som var på vernissagen av Moderna-utställningen torsdagen 29 september berättade Lars om vikten av att fokusera både public service och artist service för att vara det moderna museum som Moderna museet har satt upp som vision för sin verksamhet.

Genom att verkligen se konstnärerna som sina största tillgångar samt att ha de kompetenser och resurser på plats som behövs för att sätta samman utställningar har man tagit fram något som både allmänheten och ”riktiga” konstkännare är villiga att betala för. Ett bra exempel på artist service som genererar public service.

Till besökarna, allmänheten och konstkännarna, erbjuder Moderna Museet i Lars Nittves regi, en välavvägd och extremt välregisserad samling av utställningar som kombinerar både stora namn, exempelvis Dalí och Warhol, med mindre kända konstnärer, exempelvis de som finns till beskådning just i Moderna-utställningen 2010. D.v.s. public service som riktar sig till flera kundsegment.

För att skapa den så viktiga kundlojaliteten som många andra företag i många andra branscher sliter med har museet bildat Moderna Museets Vänner vars medlemsantal har tredubblats på lika många år och fortfarande växer tack vare bl.a. vän-till-en-vän-förmåner. I tillägg har man via ett stort nätverk av sponsorer, trots minskade intäkter i form av anslag, lyckats erbjuda en ökad service genom bl.a. audioguider, middagar m.m. med ett ökat antal besökare sedan 2007 som resultat. D.v.s. förstärkning och ökning av public service genom kundlojalitet och nätverk.

När nu Lars Nittve lämnar Moderna Museet för att bygga upp museet M+, fyra gånger så stort som hans tidigare arbetsplats, väntar vi bara med spänning för att se ”Nittve-effekten” locka besökare även i Hong Kong och resten av Asien också. Samtidigt kan man inte annat än att fundera på vilka resultateffekter som skulle genereras om fler företag satte samman just sina affärsmodeller på ett lika konstnärligt som Lars Nittve.

/Linus & Björn-Erik

Recommended Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.