In Affärsmodellspaning, Veckans affärsspaning

Toyota och Tesla får det att hända för den andre

ELEKTRISKT UTBYTE Kompensera dina egna brister genom att slå dig i slang med en som har det du själv saknar. Det är den enkla strategin bakom det superspännande samarbetet mellan den lilla amerikanska elbilstillverkaren Tesla och den stukade biljätten Toyota.

Amerikanska Tesla gör sedan flera år det som övriga tillverkare av elbilar knappt ens påbörjat: att serietillverka elbilar och sälja dem till allmänheten. Företaget har fått kapital från så skilda aktörer som delstaten Kalifornien, Daimler och USA:s energidepartement.

Den senaste i raden av investerare är Toyota som går in med 50 miljoner dollar. Dessutom har Toyota öppnat portarna för Tesla till sina produktionsanläggningar i San Francisco och Freemont. Genom det får Tesla en produktionskapacitet på uppemot en halv miljon bilar.

Produktionsförmåga mot teknikförsprång

Toyota tycker sig dela grundvärderingar med den lilla amerikanska elbilstillverkaren. ”Jag insåg potentialen i Teslas teknik och är imponerad av deras engagemang i ”monozukuri” (Toyotas inställning till tillverkning), säger Toyota Motor Cars vd Akio Toyoda apropå sin storsatsning. En liknande processorientering i framställningen av nya bilar är naturligtvis en viktig hörnsten i samarbetet.

Men det som Toyota verkligen tar in från Tesla är deras tekniska försprång inom elbilstillverkning. På så vis utökar Toyota den kompetens som de själva börjat bygga inom hybridbilssegmentet. Ambitionen är att erbjuda marknaden egna serietillverkade elbilar före utgången av 2012.

Förutom produktionskapacitet får Tesla kunskap om hur de kan förfina sina produktionsprocesser. “Vi ser fram emot att lära och dra nytta av Toyotas legendariska konstruktion, tillverkning och produktionskompetens” säger Teslas vd och grundare Elon Musk.

Plockar russin i varandras affärsmodeller

Båda företag har insett begränsningarna i sina respektive affärsmodeller. Genom att samarbeta får de en robustare infrastruktur och chans att erbjuda ett mer finslipat erbjudande till sina kunder.

Även de externa delarna av affärsmodellerna, kundsidan, påverkas eftersom båda företag kan inrikta sig på nya segment. För Tesla handlar det om att kunna producera nya modeller och bilklasser och för Toyota handlar det om att på riktigt kunna göra inträde på elbilsmarknaden.

Att våga är ett värde i sig

Ingen har undgått Toyotas senaste miss i kvalitetsarbetet. Akio Toyota blundar inte för den törn företagets marknadsposition har fått, och har insett Toyotas akuta behov av att återfå kundernas förtroende. Alla dessa tankar och analyser börjar utanför företaget, där kunderna finns.

Genom att göra det strategiska vägvalet att inleda ett samarbete med en av världens ledande tillverkare av elbilar visar Toyota framåtanda och ett mod som man tror att många kunder uppskattar. För vem kommer ihåg en fegis?

Ringar på vattnet för den som har koll

Stora affärer som definierar om en marknad påverkar också närliggande marknader. Genom att erbjuda en elbil med hög prestanda till ett rimligt pris ökar storleken på elbilsmarknaden, mest troligt på bekostnad av storleken på marknaden för bensindrivna bilar. Detta gör att de aktörer som befinner sig på närliggande marknader får ändrade förutsättningar att göra affärer. Strategier måste utvecklas, vägval måste justeras. Om man inte redan ligger i framkant och väntar på just dessa öppningar.

Vi har tidigare skrivit om företaget Better Place där vd:n Shai Agassi går i bräschen för att skapa rätt förutsättningar för elbilsmarknaden; ”tankstationer” där kunder lämnar in sitt batteri och får ett nytt utan att behöva vänta på att det ska laddas. Att marknaden skulle komma att växa stod klart tidigt för Agassi; ökat statligt tryck på mer miljövänliga transportmedel, en stark kundefterfrågan och en vikande marknad för bensindrivna bilar. Agassi hade redan gjort sina vägval.

I och med samarbetet mellan Toyota och Tesla ser vi det första riktiga beviset på Agassis framtidsvision faktiskt snart är här, kunderna kan välja ett miljövänligt alternativ istället för den bensindrivna bilen utan att kompromissa med prestanda.

Men självklart vill kunderna också kunna ”tanka” bilen utan att kompromissa. Synergierna mellan affärsmodellen för Better Place och Tesla är uppenbara. Lättare och smidigare tankning gör att fler väljer elbilar och om fler kan välja elbilar som ett reellt substitut till sin vanliga bil ökar också utbyggnaden av Better Place-stationerna…

Frågan är bara vem som ringer först och föreslår ett samarbete, Elon Musk eller Shai Agassi?

Recommended Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.