In School of Management

Abschluss-Wochenende auf dem Oktoberfest

Nu i helgen avslutades den stora ölfestivalen Oktoberfest i München (i lokalt talspråk även Wiesn) som hölls för 180e gången på Theresienwiese, ett 42-hektar stort område mitt i staden som förr var en äng. Allt började 1810 med ett bröllop som pågick i fem dagar då den bayerska kronprinsen Ludwig gifte sig med prinsessan Therese av Sachsen – Hilburghausen. På grund av den stora framgången av festligheterna upprepades firandet året därpå. Och sedan igen och igen.

Idag har Oktoberfesten gått från att enbart vara en stor fest till att vara en stark imagebärare och viktig ekonomisk faktor för München. Det ekonomiska värdet för staden uppskattas till cirka 1,1 miljard Euro: 400 miljoner spenderades av de 6,4 miljoner besökarna i år direkt på festområdet för att köpa öl och mat samt för att åka berg-och-dalbanor, det tillkom ca 300 miljoner Euro för transport, shopping och restaurangbesök och ca 400 miljoner Euro för övernattningar. Allt detta inom enbart sexton dagar. Och allt detta utan reklam eftersom Oktoberfesten marknadsför sig själv! Hur fungerar då denna genialiska affärsmodell?

Oktoberfestens värdeerbjudande

Värdeerbjudandet är simpelt: Dansa på träbänkar i shorts (Lederhosen och Dirndl) till bayersk ”umpa bumpa” musik och ät berg av kött samt drick öl ur hinkar. Detta lockar varje år ca 1,3 miljoner utländska besökare till den bayerska huvudstaden, varav ca 55 procent återvänder varje år. Gillar man inte öl så finns det även ett stort nöjesområde med över 200 stånd och berg-och-dalbanor.

Erbjudandet riktar sig till alla olika samhällsgrupper, från småbarnsfamiljer som njuter av tivoliområdet till företag som bokar bord för att hålla företagsevenemang i ett av de 14 stora öltälten som rymmer upp till 10 000 personer. Det kostar inget att komma in på området eller i tälten och allt som konsumeras betalas på plats, dock accepteras endast kontanter.

Möjliggörande strukturer

Strukturerna som möjliggör en bra upplevelse av erbjudandet är mer komplexa:

För att kunna hantera alla möjliga risker har man installerat ett sjukhus, en tysk och italiensk polisstation (eftersom det är så många italienska besökare) samt en brandstation på själva festområdet. Den kommunala trafiken är intensifierad för att klara av den höga belastningen.

Planeringen av folkfesten hanteras av en styrelse som bestämmer vem som får vara med och var de olika verksamheterna placeras ut på området. Nästintill alla företag som är representerade på Oktoberfest är familjeägda och har en lång tradition av att vara med på det årliga evenemanget, vilket gör det mycket svårt för nya aktörer att komma in.

Svetten strömmar innan ölen flödar

De stora öltälten, som är en av huvudattraktionerna på Oktoberfesten, kräver noggrann planering och organisation: redan i juli månad påbörjas byggnationen av 50 till 80 arbetare per tält som snarare liknar byggnader än det vi traditionellt kallar för tält: en robust träkonstruktion är basen som sedan dekoreras både invändigt och utvändigt, betonggolv för kök gjuts, toaletter installeras, flera mil av elkabel dras och öltankar som rymmer totalt cirka 28 000 liter upprättas.

Förutom byggnationskostnaderna tillkommer för tältvärdarna utgifter för säkerhetspersonal och försäkring, platsavgifter (som betalas till staden), öl (beroende på hur mycket bryggeriet är involverat i tältets uppbyggnation varierar ölkostnaden mellan 20 till 60 procent av slutpriset till konsument) och andra råvaror samt personalkostnader (som t.ex. kökspersonal, musikband, etc.).

Men allt är värt mödan: under Wiesn flödar runt sju miljoner liter av i Münchenbryggd öl och 0,5 miljoner grillade kycklingar äts medan man sjunger och dansar på träbänkar i shorts (och dirndlar).

Många kopior men bara ett original

Idag finns det mer än 3000 kopior av Oktoberfest över hela världen där den bayerska traditionen firas från Kanada till Kina. Men det finns bara ett original: Oktoberfesten i München som i under 200 år har ägt rum (nästan) varje år med början i slutet av september och till i början på oktober.

Är man sugen på att uppleva denna folkfest bör man inte vänta allt för länge med att boka hotell och flyg. Redan nu börjar Oktoberfest-frälsta boka upp ”München” inför nästa år. Detta gläder såklart staden och Oktoberfestarrangörerna som redan har börjat fundera på hur man kan optimera festivalen inför nästa år

footer maja

Recommended Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.