In Affärsmodellspaning, Veckans affärsspaning

, SKIPPA ÄNGSLIGHETEN Två heta trender bland världens skickligaste affärsmodellinnovatörer är mikrobetalningar och öppen källkod. Vi hittar exempel i både affärslivet och politiken.

Barack Obamas presidentvalskampanj samlade in närmare 750 miljoner dollar – att jämföra med motståndaren John McCain som landade på 350 miljoner dollar. Obamas huvudstrategi var att tacka nej till det federala bidrag på 85 miljoner dollar som erbjöds varje presidentvalskandidat och istället lita på bidrag från sina anhängare. Tar man emot det federala bidraget hamnar man under ett regelverk som begränsar möjligheterna att samla in pengar från andra källor. Obamas övertygelse var att han istället skulle kunna få väldigt många medborgare att donera små summor, ett fåtal dollar. Strategin lyckades. Kampanjen samlade in mer pengar än någon annan presidentvalskampanj. Ett av flera exempel som beskriver magnituden är att inte mindre än 3 miljoner Obamaanhängare bidrog med 6,5 miljoner enskilda donationer.

Tron på många bäckar små

Apple tänker på liknande sätt. Genom iPhone App Store och iTunes har man hittat en e-handelsmodell som bygger på många små betalningar men som tillsammans genererar enorma intäktsflöden. En iPhoneapplikation kostar oftast mellan sju och 20 kronor och en låt på iTunes kostar nio kronor. Enligt Gartner kommer mobilapplikationsmarknaden att omsätta 6.8 miljarder dollar under 2010, varav Apples andel av marknaden kommer att uppgå till cirka 4.5 miljarder dollar!

Apple meddelade i januari 2009 att man sedan starten sålt totalt sex miljarder låtar på iTunes Music Store och att man säljer/hyr ut 50 000 filmer dagligen. Bara musikförsäljningen har således uppgått till cirka 55 miljarder kronor mellan 2003 och 2009, dvs. närmare åtta miljarder kronor årligen (och då är inte omsättningen från filmerna inräknad).

Man själv är inte bästa dräng

En del av ovanstående framgångar bygger på att man bjudit in värdenätverket i den värdeskapande processen (väljare/volontärer/kunder, leverantörer, konkurrenter etc). En viktig framgångsfaktor för Obama var att han lyckades attrahera ofattbara 15 miljoner volontärer att arbeta för hans kampanj. Detta ledde bland annat till att Obamakampanjen lyckades få till en personlig kontakt med 26 procent av väljarna (McCain lyckades få personlig kontakt med 18 procent av väljarna. Socialdemokraterna var bäst i Sverige i riksdagsvalet 2006 med en kontaktgrad på 3 procent!). Obamas strategi för att nå så högt som 26 procent var att öppna kampanjen för allmänheten och göra det lätt för volontärerna att bidra. Alla som blev medlemmar på MyBarackObama.com fick tillgång till affischmallar, inbjudningar till lokala valmöten, telefonlistor till osäkra väljare, adresser för dörrknackningskampanjer och så vidare. Man visade stort förtroende för volontärarbetarna (den stora massa som ville göra en god insats för kampanjen!) och accepterade att en mindre andel oseriösa personer skulle utnyttja öppenheten för kontraproduktiva aktiviteter.

På liknande sätt har Apple tänkt i utvecklandet av iPhones erbjudande. Enligt AppShopper.com finns det idag drygt 170 000 applikationer till iPhone. Dessa har i huvudsak utvecklats utanför Apple. Genom att bjuda in leverantörsledet i en öppen utvecklingsprocess har man skapat en marknad för såväl applikationsutvecklare som konsumenter som kan liknas vid vilken framgångsrik butik som helst. Vi ser samma tanke hos Google som med framtagandet av Google Wave (återstår att se om detta blir en framgång!) nu delvis släpper kontrollen över processen och bjuder in utvecklarkollektivet för att gemensamt vässa erbjudandet och färdigställa produkten/tjänsten.

Attraktivt att inte vara ängslig

En möjlig slutsats av denna spaning är att synen på konkurrens förändrats. Titta bara på Spotify vars iPhone-applikation för ”streaming” av musik tydligt konkurrerar med musikförsäljningen på iTunes. Apple vill ha båda. Man ser inte nödvändigtvis Spotify som konkurrent utan även som samarbetspartner och innehållsleverantör. Denna policy har sannolikt varit en central ingrediens för att bygga upp den attraktionskraft som idag råder kring Apple och deras produkter/tjänster. På samma sätt skapade Obama en ofattbar attraktionskraft kring sin kampanj genom att visa volontärerna/väljarna förtroende och bjuda in alla som ville bidra i processen. Receptet för framgångsrika affärsmodeller är transparens. – då vinner man hjärtan och betalningsvilja.

Recommended Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.