In Affärsmodellspaning

Hör och häpna, möbeljätten IKEA kryddar nu sin kampanj för de framgångsrika PAX-garderoberna med att utmana svenska folket i design. Som grand finale i kampanjen öppnade IKEA butiken GARDEROB på Biblioteksgatan i Stockholm. Här presenterade finalister i tävlingen ”Garderob 2010” sina kollektioner i varsin dubbel PAX-garderob som de skräddarsytt, medan förbipasserande fotgängare kunde köpa PAX-garderober. Tävlingen har varit öppen för alla och samtliga 370 bidrag har visats upp på kampanjsajten ikeagarderob.se. 25 finalister ställde ut sina kollektioner och tävlade samtidigt om ett stipendium på 50 000 kr. Vinnare i tävlingen blev Andreas Sundelin Wiberg med sina klockor skapade av gamla bildelar och överblivna verkstadsmaskiner.

Enligt IKEA är utgångspunkten för projektet att ung svensk design, kreativitet och entreprenörskap alltid varit hörnstenar för IKEA. Den här gången har dock möbeljätten tagit klivet in i modevärlden, i syfte att sälja mer inredning. Inte särskilt förvånande hittar vi därför till exempel Margaretha van den Bosch, kreativ rådgivare på H&M, och en del andra riktigt tunga modeprofiler och kreativa chefer i tävlingsjuryn.

Besökarna i butiken får rösta på sin favorit direkt på plats. I butiken finns även personal från IKEA som hjälper kunderna att skräddarsy sin egen PAX-garderob. Efter tävlingen skänks alla utställningsgarderober till Stockholms Stadsmission. 

Media nappar
Denna satsning på reklam, goodwill och affärsmodellsinnovation genom kreativa partnerskap och i nya kanaler har inte undgått den svenska pressen. Med hjälp av en reklambyrå, gediget PR-arbete samt utnyttjande av värdenätverket och affärsmodellsinnovation har IKEAS kampanj fått enormt mycket publicitet i alla former av media.

Eftersom H&M nyligen lanserat H&M Home som en online-affärsmodell (som svar på Zaras och La Redoutes motsvarande satsningar på inredning) hoppas vi snart få se mer av ett konkret samarbete mellan IKEA och H&M. Varför inte Lanvin-inspirerade bäddsoffor, eller trendiga badrockar även i IKEA-sortimentet? Detta skulle bli en mycket uppseendeväckande affärsmodell som troligtvis skulle utmana andra affärsmodeller och sätta branscherna rejält i gungning. 

Vad är en affärsmodell?
Affärsmodellerna i ett företag utgör dess unika DNA. De beskriver hur företaget skapar värde för sina kunder genom att utnyttja kompetenser, processer, system och samarbetspartners för att tillfredsställa och vårda valda kundsegment genom prioriterade kanaler. Affärsmodellen är affärslogikens konkreta uttryck och det är genom den som strategierna förverkligas i en långsiktigt hållbar marknadsposition.

Framgångsrika företagsledningar transformerar ständigt sina affärsmodeller, och har god förmåga att analysera, innovera och förverklig affärsmodellerna med utgångspunkt i ägarnas och styrelsens strategiska vägval samt en förståelse för att Företag är individer® – att det är människor som skapar resultat på sista raden.

/Linus & Björn-Erik

Recommended Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.