In Affärsmodellspaning, School of Management

House of Cards

Den amerikanska filmtjänsten Netflix lanserade 1 februari för första gången en egenproducerad TV-serie, House of Cards, med Kevin Spacey och Robin Wright i huvudrollerna. På mindre än en månad har serien blivit en världssnackis och en stor succé. Men det var ingen chansning från Netflix sida – de visste tack vare välgenomtänkta processer för inhämtning av konsumentmönster att serien skulle slå stort.

Som ett led i att särskilja sig från sina konkurrenter och innovera sin affärsmodell har filmtjänsten tagit steget från distributör till producent av innehåll. I artikeln Giving Viewers What They Want” skriver New York Times om hur Netflix gick tillväga för att säkra en succé. Med hjälp av insamlad data från miljontals tittare kunde de säkerställa att:

1)   Skaparen av ”House of Cards ”, David Fincher, hade en stor skara fans bland Netflix tittare som sökte på filmer som han hade producerat

2)   Filmer med Kevin Spacey i huvudrollen hade alltid varit populära och dragit många tittare

3)   Den brittiska serien ”House of Cards” som Netfix version bygger på hade blivit en succé i Storbritannien

Med dessa tre faktorer som utgångspunkt kunde Netflix förutspå en succé för serien. Netflix tog ytterligare ett nytt grepp kring formatet genom att de, till skillnad från det traditionella sättet att portionera ut serien avsnitt för avsnitt till tittarna, istället publicerade samtliga avsnitt på en och samma gång. Inte heller det en chansning, då de visste att tittarna inte vill sitta och vänta i veckor på att få se nästa avsnitt av sin favoritserie, utan ville kunna se en hel säsong av i stöten.

En gigantisk informationsbank

Genom att ha tillgång till en enorm informationsbank kring konsumenternas beteende-mönster och preferenser på affärsmodellens högersida kunde Netflix in i detalj förutspå hur deras nya satsning skulle komma att tas emot. Netflix 29 miljoner användare i 33 länder skapar mönster som är lätta att följa och förhålla sig till. I sin informationsbank lagrar och utforskar Netflix dagligen över 30 miljoner visningar, där det även dokumenteras och lagras när tittarna pausar, spolar fram eller tillbaka och när på dagen som tittarna väljer att se på tv. I och med det har Netflix en fullständig bild över sina tittares konsumtionsmönster, och kan utifrån det servera ett innehåll som i minsta detalj stämmer överens med tittarnas smak och preferens.

Och det finns fler fördelar. Filmtjänsten, med sin stora kundbas behöver heller inte lägga en krona på marknadsföring för att få genomslag och tittare. De lägger bara sin nya serie överst på startsidan, och med endast ett klick för att komma igång är tittarens konsumtionströskel minimal.

Skakar om hela branschen

Netflix satsning på House of Cards är minst sagt revolutionerande, och har fått stor uppmärksamhet. Som enskild utgivare av succéserien har de även lockat många nya användare till filmtjänsten. Vi på Cordial har tidigare skrivit om explosionen av nya webb-tv-lösningar och ställt oss frågan vad som blir deras nästa steg för framtidens TV. Kanske har Netflix lyckas hitta ett nytt sätt. Förra året var det första gången som fler tittare i USA valde legala streamingalternativ för sitt film- och TV-tittande än fysiska alternativ som DVD och blu-ray. Och vi kan nog räkna med att trenden är liknande i Sverige och övriga Europeiska länder.

Netflix nya affärsmodellsatsning på egenproducerat innehåll har minst sagt skakat om branschen. Nu återstår att se om de andra webbTV-leverantörerna så som SF Anytime, Headweb och Voddler kommer att följa i Netflix spår. Kanske är House of Cards början till slutet på den traditionella TV- och filmbranschen så som vi känner den.

CordialJohanna Petersson är seniorkonsult i Cordial Business Advisers strategiteam, och en hängiven följare av House of Cards.

Recommended Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.