In Affärsmodellbloggen

Modern affärsutveckling är ett roligt, energigivande och inspirerande, men också synnerligen komplext verksamhetsområde. Uppsidan är stor, men så är även riskerna om man inte har full kontroll på vad man gör.

Cordial var tidigt ute med att sätta affärsmodellen i centrum som verktyg för strategisk affärsutveckling, och i vår utbildning i affärsarkitektur (där vi utbildat och certifierat närmare 1000 deltagare i Sverige och internationellt) är affärsmodellen helt central.

Att använda affärsmodellen som ett konceptuellt verktyg är utmärkt för att analysera, utveckla och designa nya värdeerbjudanden. Det är också helt rätt väg att gå för att förstå och utveckla logiken kring vilka kundsegment din verksamhet riktar sig mot, hur ni når era kunder och hur ni förstärker relationen med kunderna. Vi använder också gärna affärsmodellen för att övergripande förstå vilken struktur, vilka processer och vilka kompetensbehov som ska förverkliga ett värdeerbjudande i världsklass, liksom en övergripande bild av intäkts- och kostnadsstrukturen.

Att förstå, utveckla och designa en gedigen affärsmodell är en bra början. Men det räcker inte. För att säkerställa genomförandekraft och för att få full förståelse för vilka konsekvenser den nya affärsmodellen får på övriga delar av verksamheten krävs att man sätter affärsmodellen i ett sammanhang. Hur svarar den nydesignade affärsmodellen mot de strategiska val företaget gjort? Vilka konsekvenser får en ny affärsmodell på verksamhetens processer? Hur påverkas IT-systemen? Påverkar affärsmodellinnovationen verksamhetens styrmodeller och organisation och i så fall hur?

För att hitta svar på ovanstående frågor så behöver du placera affärsmodellen i en affärsarkitektur som knyter samman affärsstrategi, affärsmodell, processer, management, organisation och IT. Konsekvenserna av att inte sätta affärsmodellen i detta sammanhang riskerar att bli stora, samtidigt som genomförandekraften riskerar att utebli.

Att ”leka med affärsmodeller” är roligt, inspirerande och ett kreativt första steg i utvecklingsarbetet. Men var noga med att du verkligen gör ett gediget arbete som håller hela vägen genom att utveckla dina nya affärsmodeller inom ramen för en strukturerad affärsarkitektur som säkerställer genomförandekraft, blottlägger alla konsekvenser och minimerar risker. Annars är risken uppenbar att man går fel.

Det är helheten som är hela grejen!

För dig som vill lära dig hantverket kring affärsmodeller och affärsarkitektur arrangerar Cordial utbildningen Certified Business Architect sedan åtta år tillbaka. Vi har under åren utbildat omkring 1000 certifierade affärsarkitekter i ett 50-tal utbildningsomgångar i Sverige och internationellt. Nästa kursomgång startar den 11 februari.

Recent Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.