In Affärsmodellspaning

Nya förväntningar på fjällsemestern har fått skidindustrin att tänka om!

Snabbt tempo och maxade krav på tillgänglighet gör oss rädda om den lilla fritid vi har kvar. Semestern är en av få fredade zoner och förväntningarna på den enorm. Nya affärsmodeller inom skidindustrin visar att man insett att behovet av surdegsbröd, barnpassning och yoga inte är något man lägger åt sidan bara för att man är i fjällen.

För tio år sedan var skidsemester synonymt med fullpackad bil i sex timmar för att komma till skidorten. Boendet en enkel stuga, maten hemlagad à la konserv och skidutrustningen ihoplånad eller något man höll sig till i decennier. Och naturligtvis var det själva skidåkningen som var hela grejen.

Idag vill man resa flexibelt och bekvämt till skidorten. Boendet ska präglas av hög standard och gärna vara konceptualiserat. Utrustningen ska vara det senaste på marknaden och likaså skidkläderna. Man ska hinna med flera aktiviteter per dag och därtill ha ett brett utbud av mat och underhållning kvällstid. Spa, hundsläde, telemarkskurs, filmabonnemang och matlagningskurser är självklara kringtjänster och som man också är beredd att betala för.

Ett företag som lyckats med att ta tillvara på den här affärspotentialen är SkiStar AB. SkiStar började sin bana med destinationen Lindvallen och har genom förvärv av konkurrerande skidorter nu blivit marknadsledande i Skandinavien. Idag förvaltar och utvecklar SkiStar AB tre destinationer i Sverige; Sälen, Åre och Vemdalen samt två i Norge; Trysil och Hemsedal.

Det intressanta med SkiStar är inte bara att de har lyckats skapa en effektiv förvaltning av sina fem destinationer genom att hämta hem stordriftsfördelar i form av en koordinerad marknadsföringsstrategi, distributionskanaler och optimerade inköpskanaler. De har också lyckats skapa en innovativ atmosfär på destinationerna och detta leder ständigt till nya affärsmodeller.

Helhet snarare än lifdrift

SkiStars vision är att skapa ”minnesvärda vinterupplevelser”. Man har arbetat i flera år för att utveckla och bredda sin affär. Nyckeln har varit att utnyttja befintlig infrastruktur, kundrelationer, kundkanaler, processer, kompetenser och värdenätverk. Investeringarna har inte bara handlar om anläggningarna och driften utan också nya affärsmodeller. Som exempel kan nämnas SkiStar Vacation Club (andelsboende), Experium (upplevelsecentrat i Sälen), Fjällförsäkringar, United by Altitude (merchandise).

Dagens skidturist vill ha många upplevelser per tillfälle. SkiStar AB har förstått detta och jobbar fokuserat med att ständigt innovera och transformera sina affärsmodeller för att bredda affären. Vad blir då nästa affärsmodell? Kanske något i stil med att flytta skidupplevelsen till storstadskunden? Kanske kan vi förvänta oss Sveriges första inomhusbacke i Hammarbybacken i SkiStars regi?

/Linus & Björn-Erik

Recommended Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.