In Affärsmodellspaning

En skvätt ny teknologi via ett förvärv, en nypa välbeprövade affärsmodellskomponenter, en dos ökat kundvärde som tillagas med passion är Googles nya recept för att koka ihop ytterligare en revolutionerande affärsmodell.

Den 17:e november 2010 lanserade Google sin fäbless för fashion: Boutiques.com. Den första frågan man ställer sig är vad Google egentligen kan om mode. Antagligen väldigt lite jämfört med övriga företag inom modeindustrin men Google är fenomenala på att skapa affärsmodeller på ett banbrytande sätt och därigenom få deras användare världen över att älska dem ännu mer.

Botiques.com är Googles nya tjänst för en individanpassad shoppingupplevelse på webben.  Butikens innehåll och rekommendationer anpassas helt efter den enskilda kundens preferenser. Detta genom att de produkter som kunden tittar på och antingen ”loves or hates” registreras och på så sätt succesivt identifierar kundens preferenser. Hemsidan är uppbyggd av flera olika butiker som är utformade av både stylister, kändisar, bloggare och modeorakel som ger kunden en referensram av olika artiklar. Kunden har möjlighet att söka i dessa butiker, genrer, trender samt ett mycket sofistikerat filtersystem som klarar av att hantera allt från färger till storlekar och mönster. Kunden ges även möjlighet att bygga sin egen virtuella butik baserat på de favoriter som markerats när man surfat runt på hemsidan. Den egna butiken finns tillgänglig för övriga kunder som också kan tycka till om innehållet och på så sätt har Google säkerställt den sociala nätverksdimensionen som knyter kunden till hemsidan.

Botiques.com ringar in kundens preferenser och erbjuder alternativa kombinationer av kläder och accessoarer otrolig träffsäkert. De plagg som kunden är intresserade av köper de enkelt genom att klicka på aktuell produkt och slussas då vidare till leverantörens hemsida. Med andra ord är det inte Boutiques.com som säljer plagget. Som ni säkert så smått nu börjar lista ut så har Google inte tagit sig an en helt ny affärsutmaning utan utvecklat sin kärnkompetens, vilket är relevant sök, till en helt ny marknad!

Google har återanvänt de delar av affärsmodellen som de är världsbäst på; nämligen att sammanföra kunder och leverantörer genom relevant sök. Googles styrka är även förmågan att inse sina svagheter och därmed fokuserat på att utveckla dessa komponenter till världsklass. I Boutiques.coms fall var Googles svaghet bland annat ”visual search technology” vilket är tekniken bakom att skapa olika villkor som kan hantera allt från färger och mönster till silhuetter som i sin tur kan anpassas efter rådande trender. Boutiqes.com är din virtuella personal shopper och smakråd som alltid finns tillgänglig när det är dags för shopping. Google köpte sig till teknologin genom att förvärva ett av de marknadsledande företagen, Like.com, vilket gör att de än en gång visar prov på sin skicklighet att utveckla och omarbeta befintliga affärsmodeller för att skapa ytterligare kundvärde och revolutionera marknader.

I dagsläget kan man bara spekulera hur denna affärsmodell kommer att utvecklas samt hur den kommer att påverka internethandeln. Det vi dock kan vara säkra på är att kärleksförhållandet mellan Googles användare och Google själva bara stärks för varje nytt äventyr som företaget ger sig i kast med. För kunderna är det som är viktigast för ett företag, eller hur? Hur gör ditt företag för att knyta kunderna närmare?

/Linus & Björn-Erik 

Vad är en affärsmodell?
Affärsmodellerna i ett företag utgör dess unika DNA. De beskriver hur företaget skapar värde för sina kunder genom att utnyttja kompetenser, processer, system och samarbetspartners för att tillfredsställa och vårda valda kundsegment genom prioriterade kanaler. Affärsmodellen är affärslogikens konkreta uttryck och det är genom den som strategierna förverkligas i en långsiktigt hållbar marknadsposition.

Framgångsrika företagsledningar transformerar ständigt sina affärsmodeller, och har god förmåga att analysera, innovera och förverklig affärsmodellerna med utgångspunkt i ägarnas och styrelsens strategiska vägval samt en förståelse för att Företag är individer® – att det är människor som skapar resultat på sista raden.

Recommended Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.