In Affärsmodellspaning

Sociala nätverk är överfyllda av potentiella kunder. Men för att kunna attrahera dessa behöver företag närma sig möjligheten på rätt sätt. Att ha en Facebooksida eller ett Twitterkonto räcker inte, då den så oerhört viktiga dimensionen kring relevant innehåll kvarstår. Att med fingertoppskänsla kunna möta kunden och uppnå ett stort gillande utifrån ”Whats in it for me” är nyckeln till framgång.

Ett företag som lyckats väl med att lyfta in sociala medier i sin affärsmodell är American Express. Som så många andra företag hade American Express ofta sociala medier som en ”add-on” eller som ett sekundärt verktyg som i bästa fall skulle stötta marknadsföring och kommunikation. Efter att sedan 2009 varit närvarande på Twitter och Facebook har American Express nu vänt på logiken och tar istället utgångpunkt i social medier vid sin närvaro i marknaden.

Hur har American Express lyckats med att göra social medier till en viktig komponent i sin affärsmodell? I en intervju med FastCompany beskriver American Express sin framgång som följande:

Missionera – Sprid budskapet internt i hela organisationen. Anpassa budskap och innehåll i kommunikationen så att det passar åhöraren.

Basera det på pengar – Sociala medier handlar inte bara om PR och dialog utan är centralt utifrån ett affärsutvecklingsperspektiv. Identifiera ett område som kan fungera som proof-of-concept som visar företagsledningen att detta är viktigt utifrån ett ekonomiskt perspektiv.

Less is more – Börja inte med ren reklam genom sociala medier utan börja med att skapa anhängare och engagemang. När en stor bas sedan är uppbyggd se på vilka möjligheter som finns.

Tänk stort – När ett bra värdeerbjudande är identifierat använd sociala medier i kundrelationen. Det finns inga gränser för hur mycket det kan bidra till hävstång i affärsmodellen.

Fokusering på det sociala elementet i affärsmodellen resulterade i att American Express i 2012 skapade ett socialt kreditkort som gör det möjligt för användaren att motta personliga erbjudanden. Genom personliga erbjudanden med hög grad av relevans uppfattas American Express som en aktör med fingertoppskänsla.

Hur kan ditt företag utnyttja potentialen i social medier?

Recommended Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.