In Business Model Safari, Förändringsledning, Förflyttning

Det finns inget som är så starkt som en idé vars tid är inne.

Tänk så många bra idéer och möjligheter som passerat i tanken utan att du gjort något av dem. Och känn in den obarmhärtiga smärta som du upplevde när du några år senare läste om någon annan som faktiskt gjort Just Det. Där och då med tidningen på bordet och kaffekoppen i handen knöt du den andra och lovade dig själv, dyrt och heligt, att ta varje ny affärsidé på största allvar och se till att inte igen missa chansen. Du hade ju rätt. Du visste ju!

Att skapa ett Spotify, ett Oriflame eller Apple kan inte vara så svårt. Alla vet väl att musik ska strömmas, kosmetika säljas av de som använder den och att alla vill ha snygga datorer och telefoner med ett snyggt gränssnitt? När vi betraktar de som lyckats och slagit igenom stort så ter sig hela resan till framgång som självklar och enkel.

Men sanningen är alltid – och undantagslöst – en helt annan. Det går tusentals feltajmade försök på varje framgångsrikt företag. Det har funnits otaliga varianter av legala musiktjänster, ombudsförsåld kosmetika och datorföretag. Alla har på olika sätt bidragit till att marknaden skapats och att kundernas preferenser utvecklats.

De företag som lyckas har haft en unik kombination av tur, tajming och talang. Oftast just i den ordningen. Man kan med fördel läsa om Steve Jobs väg från avhoppad collegestudent till en av världens med kreativa och framgångsrika företagsledare. Han skapade inte bara Apple utan också filmbolaget Pixar som i sin tur skapade den första datoranimerade filmen, Toy Story. Bolaget köptes av Disney och Steve Jobs fick betalt i Disney-aktier vilket gjorde honom enormt förmögen.

Steve Jobs historia handlar lika mycket om att misslyckas som att lyckas. Hans väg är kantad av projekt som inte vill flyga. Samtidigt är han envis, tålmodig och modig. Genom att ta risk och våga testa nya idéer och aldrig tro annat än att det kommer att leda vidare till något bra så ökar sannolikheten för att skapa något stort.

Ingemar Stenmark lär ha sagt att tur kommer med träning. Ju mer han tränade, desto mer tur fick han när han tävlade på skidor. Vad det än är vi gör så måste vi göra det mycket och ofta om vi vill bli bättre. Det gäller för affärsutveckling lika mycket som för slalom.

Det är omöjligt att i förhand veta när det är läge för att en idé ska slå igenom. För att öka chansen att lyckas måste man våga experimentera och köra många lopp. Även om man inte vinner varje gång så ger varje försök nya erfarenheter och lärdomar som kan användas för att bli bättre nästa gång. Genom att ständigt vara närvarande och nära kunderna kommer det rätta ögonblicket allt närmare. När det väl är vår tur har vi möjlighet att göra något av det. Men det bygger på att vi är redo när marknaden är det.

En av de viktigaste talangerna idag är förmågan att driva utveckling genom experiment. För att skapa morgondagens framgångsrika affärsmodeller måste de nuvarande ifrågasättas och utmanas. Nya affärsmodeller måste testas och utsättas för verkligheten och kundernas tuffa bedömning.

Att förstå hur man arbetar med olika idéer och koncept och att kunna omsätta dem i praktiken är en grundkompetens som alltför många verksamheter saknar. Det handlar om att skapa genomförandekraft. Sådan kraft skapas endast när individernas kompetenser stöds av en organisatorisk förmåga att omsätta dem snabbt och i rätt riktning.

Jag vill påstå att affärsutveckling handlar om mängdlära. Om vi ska bli bra på affärsutveckling behöver vi träna på det, och i takt med att vi blir bättre ökar vår turfaktor. Vi måste göra fler försök, under längre tid och med högre frekvens om vi vill lyckas.

I en organisation kan denna förmåga förstärkas genom gemensam och närvarande omvärldsspaning. Kolla vad andra göra och lär av dem; att stjäla med stolthet är den högsta formen av inspiration. Till det kan läggas behovet av att stimulera en kultur där experimenterande och misslyckande är tillåtna. Om man därtill kan skapa gemensamma strukturer för lärande kring affärsutveckling genom enkla ramverk och modeller så har ett stort steg tagits. Utöver det krävs mod och uthållighet.

Det gäller att ta ett första steg. Och den enda som kan ta det steget är du. Ett steg i taget och sedan kan takten ökas. Och eftersom det är mängdlära det handlar om finns det ingen anledning att vänta med att ta det där första steget!

Recommended Posts

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.