In Affärsmodellen, Affärsmodellspaning

Idag skyddas elektroniska böcker med teknologier som ska förhindra kopiering och spridning av innehållet. Kritikerna menar att teknologierna, med sitt samlingsnamn DRM (Digital Rights Management), medför en alltför stor begränsning av användarens rättigheter. Förespråkarna menar å andra sidan att teknologierna är nödvändiga för att säkra upphovsmännens integritet och inkomster.

Digitaliseringen har medfört att gränsen mellan att köpa och hyra har suddats ut. För kunden är det dock ofta svårt att veta vad som är vad – inte sällan visar det sig att kunden faktiskt har hyrt boken, men betalat i tron om att ha köpt boken. Ett exempel på detta är när Amazon blockerar allt innehåll på användarnas konton och därmed ”tar tillbaka” böckerna som kunden köpt.

Flera av affärsmodellerna på marknaden innehåller begränsningar som varken kunden, författar- eller utgivarkåren önskar. Detta har medfört förändringar i existerande affärsmodeller samt uppkomster av nya. Macmillan, en stor utgivare, valde nyligen att tillhandahålla delar av sitt sortiment utan DRM teknologi. Detta gjordes efter att förlaget förstått att begränsningarna som DRM medförde gav upphov till stor irritation hos kunderna. En annan utgivare, Harvard Business Review Press, har också följt denna väg och lanserade i augusti en marknadsplats för e-böcker utan DRM skydd.

En ny affärsmodell som uppkom i som en följd av problematiken med teknologin var Humble eBook Bundle, ett initativ där e-böcker är DRM fria och kunden får själv välja vad de vill betala, samt fördela intäkten mellan författaren och välgörenhet. Så sent som i oktober kunde logiken i affärsmodell visa på stor framgång, med en försäljning på 1,1 miljoner dollar på två veckor. Detta motsvarar New York Times bestseller-nivåer, där 75 000 användare köpte böcker för ett genomsnittspris på 14 dollar. Ett centralt element i framgången kan tillskrivas att kunden har inflytande över både prismodellen och bokens faktiska värde. Genom Bundle har en relation mellan läsare och författare skapats där läsaren mer än gärna belönar författaren för det upplevda värdet.

Recommended Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.