In Events

Igår gick Business Model Media av stapeln på Nalen Konferens i Stockholm. Cordial bjöd tillsammans med tidningen Resumé in till en inspirerande och intensiv affärsmodelldag för mediebranschen. Under ledning av Linus Malmberg, VD på Cordial och Claes de Faire, chefredaktör på Resumé fick vi, på ett fullsatt Nalen, lyssna till en mängd intressanta talare och praktikfall som alla visade på att engagemanget för dessa frågor är högt och behovet av affärsutveckling inom medieområdet är stort!

Gästerna fick ta del av olika aktörer, som har tagit eller tar sig an de affärsmodellutmaningar och möjligheter som bl.a. digital utveckling och förändrat konsumentbeteende medför. Bland axplocken från dagen delar vi med oss av följande analyser och insikter:

Efter Linus Malmbergs introduktion så talade Bonniers nytillträdde VD och koncernchef Tomas Franzén om hur det är att vara en nykomling i branschen. Tomas kommer inte från mediebranschen och i sitt anförande utmanar han genom att uttrycka sin förvåning över hur innehållscentrisk mediabranschen är givet den tekniska utvecklingen.

Aarne Aktan, VD och koncernchef för Talentum belyser skillnaden mellan ”must have content” och ”nice to have content” och att kunderna är villiga att betala för ”must have content”.  Utan att hitta kundernas ”must have content” klarar vi oss inte betonar han.

Mikael Nestius, VD för Bonnier Business Media Sweden talar om att vi måste våga ”gå i säng” med våra annonsörer, komma mycket närmare och hjälpa dem nå sina kunder, utan att ge avkall på den journalistiska integriteten.

Konferensens första del följdes sedan av en intressant paneldiskussion med fokus på innovationskraft och digitalisering – inom mediebranschen.

Panelen bestod av:

  • Charlotta Friborg, Chefredaktör och ansvarig utgivare för Östgöta Correspondenten
  • Malte Andreasson, Head of Programs på United Screens
  • Erik Wikström, VD för Magine
  • Kerstin Neld, VD för Sveriges Tidskrifter

Det blev ett spännande samtal med utgångspunkt i de olika verksamheterna som var representerade och alla var överens om att det finns mycket kvar att göra inom området och som Charlotta Friborg uttryckte det:

Vi har insett att det vi gör är att skapa relationer, och det får oss att tänka vidare.”

Efter eftermiddagskaffet klev Markus Gustafsson, medgrundare och ansvarig utgivare, samt Josefine Kvarnström, försäljningsansvarig från Omni upp på scenen. Omni ser sig som nyheternas DJs, som mixar nyhetsflödet och skapar nya – remixer – speciellt anpassade för varje unik användare.

Hanna Stjärne, VD, chefredaktör och ansvarig utgivare för Upsala Nya Tidning berättar om hur de skapar framgångsrika affärsmodeller genom att bli världsbäst – lokalt. De har arbetat med affärsutveckling på många spännande och banbrytande sätt och UNT är större digitalt än Aftonbladet i Uppsala – ett av få områden i landet där lokaltidningen är störst.

Sist ut denna dag var Egmont Publishings digitala chef, John Severinson som pratade om vad han tror att kunderna är beredda att betala för. John betonade bland annat att vi måste sluta sälja utgåvor och börja sälja prenumerationer som utgår från tid istället. Med tid låser vi inte oss till en specifik leveransform utan kan skapa värde på olika sätt – även digitalt.

Det var med en positiv känsla av energi, hopp och möjligheter som vi avslutade dagen – men det är viktigt att arbeta strukturerat med de utmaningar vi ser redan idag. Det är också viktigt att få in rätt kompetenser i organisationen – många medieföretag löper annars risken att bli omsprungna och marginaliserade av nya och snabbare aktörer på marknaden.

Vi vill också passa på att tacka alla talare, samarbetspartners och inte minst alla deltagare för att ni kom och skapade denna dag tillsammans med oss – en dag i affärsutvecklingens tecken!

Vill du läsa mer om talarna på Business Model Media, besök gärna http://www.schoolofmanagement.se/bmm/

Har du andra frågor eller vill ha pressmaterial från dagen, kontakta gärna oss via anna-maria.rosenberg@cordial.se, 0709-527590

Senaste inläggen

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.