In Affärsmodellspaning

Många resenärer väljer idag att själva boka och kombinera sina resor för att få så låg resekostnad som möjligt. Flightfox är ett företag som har tagit jakten på billiga resor ett steg längre. Idén bygger på att låta resenären ange ett antal kriterier och destinationer för en önskad resa, varpå Flightfox skapar en tävling där den stora massan bjuds in att delta. Den person som sedan deltar i tävlingen och hittar och tipsar om det billigaste resealternativet får 75 % av den hittelön som resenären har bestämt – resterande summa går till Flightfox. Hittelönens storlek beror på resans komplexitet, men varierar oftast mellan 34 – 59 $.

Värdeerbjudandet bygger på insikten att befintliga sökmotorerna inte utformade att hantera komplexa resor med ett stort antal variabler, vilket gör att resenären kan spara stora summor på att vända sig till Flightfox jämfört med en traditionell resebyrå. Ett exempel som tas upp av New York Times är en resa som omfattade 15 olika destinationen, där resenären sparade 1400 $ genom att använda sig av Flightfox.

Målgruppen för tjänsten är, förutom resenärer som vill spara pengar, även resebolag och researchers, dvs personer som söker efter billiga resor för att kunna tjäna pengar genom att vinna tävlingar på Flightfox.

Flightfox vänder och vrider på etablerade uppfattningar om bokning av resor med sin nyskapande affärsmodell. Återstår att se vad deras koncept med crowdsourcing får för inverkan på resebranschen i sin helhet. Läs New York Times artikel om tjänsten HÄR

Recommended Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.