In Affärsmodellen, Business Model Summit, Kalendarium

För andra året i rad delar Cordial Business Advisers tillsammans med Nova Agentum ut priset Business Model Awards i kategorierna Årets svenska affärsmodellutmanare och Årets svenska affärsmodell till två svenska företag som utmärkt sig under året som gått.

2011 vann spelutvecklingsbolaget Mojang ”Årets svenska affärsmodellutmanare” och Spotify tog hem kategorin ”Årets svenska affärsmodell”.

Mojang och Spotify vinnare 2011

Utmärkelserna baserades på att båda bolagen har lyckats med konsten att göra något helt annorlunda i sin bransch. Spotify har lyckats stöpa om en bransch som länge kännetecknats av ett fåtal spelare som ägt hela värdekedjan och som haft distributionsmonopol. Genom en väl exekverad affärsmodell har Spotify revolutionerat sättet som vi lyssnar på musik och möjliggjort för sina kunder att lyssna på nästan all musik, varsomhelst, närsomhelst.

Mojang (som står bakom succéspelet Minecraft) tar sig an och utmanar dataspelsbranschen som länge dominerats av ett fåtal stora spelare genom att tidigt släppa sitt första spel online, bygga ett starkt community av spelare som varit med och både finansierat och deltagit i spelutvecklingen. Mojang har aktivt utnyttjat sociala medier och spelarna själva har stolt visat upp sina framsteg på Facebook och lagt upp klipp på Youtube. Företaget har skapat en affärsmodell som skickligt hanterar såväl högersidan som vänstersidan av affärsmodellen!

Nu letar vi nya kandidater

Nu är det åter dags att börja söka efter 2012 års vinnare! Och vi vill att du hjälper oss att hitta kandidaterna genom att nominera dina favoriter. Vi hoppas på många nomineringar för vi har en ung, hungrig jury som sitter och väntar på att få analysera spännande svenska bolag!

Vi har nämligen valt att vända på logiken för vårt analysarbete. Istället för att bemanna vår jury med äldre, erfarna näringslivsprofiler som erbjuds jurytjänst som karriärens ”efterrätt” så vill vi att det ska vara Sveriges topptalanger som utser morgondagens mest konkurrenskraftiga svenska affärsmodeller.

Talanger i juryn

Vi har tillsammans med Nova Agentum utsett en jury bestående av ett fåtal utvalda toppstudenter som under hösten kommer att analysera de nominerade affärsmodellerna. Genom att ge studenterna en god förståelse för hur man analyserar en affärsmodell, och kombinera det med deras driv och nyfikenhet, kan vi bryta traditionella mönster och skapa utrymme för nytänkande.

Analysen utgår från Cordials metodramverk för affärsmodeller och kommer att beakta fyra huvudområden:

1)     Affärsmodellsinnovation – hur affärsmodellen har innoverats och hur nyskapande man är jämfört med branschen

2)     Marknadspåverkan – hur innovationen har påverkat marknaden och kundernas beteende

3)     Exekvering – hur affärsmodellen finansiellt har presterat

4)     Exponering – vilken ”buzz” på marknaden affärsmodellen har skapat

Efter en gedigen kvalitativ och kvantitativ analys kombinerat med en professionell bedömning kommer antalet nominerade bolag reducerats till två vinnare- Årets affärsmodell och Årets affärsmodellsutmanare. Priserna delas ut i samband med ett av Sveriges största affärsutvecklingsevenemang – Business Model Summit den 21 november 2012 på Cirkus i Stockholm.

Ta en minut eller två och fundera över vilka företag som du har imponerats av under året. Vilka får ditt hjärta att slå lite snabbare, bli lite gladare och bli imponerad av o- som kund, leverantör, medarbetare eller medmänniska?

Mer information kring nomineringsprocessen hittar du på

http://www.businessmodelsummit.com/business-model-awards/

Välkommen att nominera, och välkommen att vara med och se när priserna delas ut den 21 november på Cirkus i Stockholm!

Recommended Posts

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.