In Business Model Summit

Nu är det bara två veckor kvar till Business Model Summit 2014, en heldags konferens som Cordial arrangerar tillsammans med Affärsvärlden i syfte att lyfta fram affärsmodellen som strategisk framgångsfaktor. Under konferensen kommer även pris att delas ut till Årets Svenska Affärsmodell och Årets Svenska Affärsmodellutmanare. För att bygga upp spänningen inför årets prisutdelning har affärsmodellbloggen två fredagar i följd därför presenterat tidigare vinnare och idag har turen kommit till 2013 års pristagare!

Årets Svenska Affärsmodell 2013: Klarna

Om företaget:

It-företaget Klarna, som grundades 2005, tillhandahåller betalningslösningar för e-handelsbranschen där konsumenten får varan först och betalar i efterhand. På så vis övertar Klarna, med vissa reservationer, all kredit- och bedrägeririsk så att e-butiken garanteras betalning. Den drivande kraften bakom företaget är idén om att göra det enklare för människor att (e)handla. I dagsläget har företaget över 1100 anställda och är verksamma i 16 länder.

Om affärsmodellen:

Klarnas intäktsmodell varierar beroende på erbjudande men är i grunden baserat på räntor och avgifter från företag och konsumenter. En viktig del av affärsmodellen är relationen till de kunder som väljer Klarna som betalningslösning. I företagets värdenätverk ingår sedan 2010 det välkända Sequoia Capital som delägare, ett företag som tidigare varit tidiga investerare i Apple, Google och Cisco.

Efter BMA

Sedan BMA 2013 har Klarna fortsatt växa stadigt, exempelvis genom uppköpet av tyska SOFORT som tillhandahåller betalningslösningar online i framförallt Tyskland och Österrike. I och med detta uppköp når Klarna nu ut till fler än 25 miljoner konsumenter och 45 000 återförsäljare online och varje dag administreras ca 200 000 transaktioner. Klarna planerar att under början av 2015 göra inträde på den amerikanska marknaden för att fortsätta den snabba tillväxten företaget skapat hittills.

Årets Svenska Affärsmodellutmanare 2013: Meganews

Om företaget:

Meganews är en internetansluten, obemannad tidningskiosk som tillåter konsumenten att beställa och skriva ut tidskrifter on-demand. Företaget grundades 2011 av bröderna Lars och Hans Adaktusson och lanserades som pilotkoncept i samband med Business Model Awards 2013.

Om affärsmodellen:

Meganews främsta affärsmodellinnovation ligger i den revolution av distributionskanaler och kostnadsstruktur som Meganews värdeerbjudande innebär för anslutna förlag. Genom anslutning till Meganews kan de nå ut till kunder överallt där Meganews system finns stationerade. Att tidningarna trycks on-demand innebär också att förlagen kan göra stora besparingar både genom att minska det produktionsöverskott av tidningar som finns samt genom minskade kostnader i den fysiska leveransen av tidningen. För Meganews affärsmodell innebär detta att man har skapat ett digitalt tidningsstånd, där kostnadsstrukturen innehåller minimalt med personal samt att man kan bygga starka relationer till en mängd kunder genom att erbjuda ett större utbud av tidningar.

Efter BMA:

Efter BMA har Meganews fullföljt sin konceptlansering, där man framförallt genomfört tekniska tester. Företaget ligger även i förhandlingar med internationella förlag för att bredda sitt utbud av tidskrifter.

Recommended Posts

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.