In Business Model Summit

Den 20 november arrangerar Cordial i samarbete med Affärsvärlden Business Model Summit 2014. Syftet med denna konferens är att lyfta fram affärsmodellen som strategisk framgångsfaktor för företag och organisationer, något som görs genom diskussion med högaktuella ledare, företag och branscher som visat prov på exceptionell affärsmodellinnovation. Som en del av denna konferens presenteras även årets vinnare av de prestigefyllda priserna Årets Svenska Affärsmodell och Årets Svenska Affärsmodellutmanare. Vinnarna utses av arrangörerna i samarbete med en studentjury bestående av toppstudenter från talangnätverket Nova100. Då årets prisutdelning börjar närma sig och förväntan stiger hos oss på Affärsmodellbloggen har vi valt att under kommande tre fredagar presentera årliga vinnare i de båda kategorierna från 2011 och framåt!

Årets Svenska Affärsmodell 2011: Spotify

Om företaget:

2006 grundade entreprenörerna Daniel Ek och Martin Lorentzon Spotify, en webtjänst för att digitalt streama musik. Tillsammans delade de en vision om att göra all världens musik tillgänglig överallt.  Idag finns tjänsten tillgänglig via flertalet digitala plattformar och företaget hade i maj 2014 fler än 40 miljoner registrerade användare globalt varav 10 miljoner var betalande. Det numera multinationella bolaget har således blivit en av de största aktörerna på marknaden för musik-streaming, och sedan företaget bildades har över 1,5 miljarder spellistor skapats genom Spotify!

Om affärsmodellen:

Spotify använder en så kallad freemium betalningsmodell, vilket innebär att tjänsten tillhandahålls gratis men med begränsad funktionalitet och att det krävs betalning för att få fullständig tillgång till erbjudandet. Den som använder gratisversionen får stå ut med regelbundna reklamavbrott medan betalversionen är helt reklam-fri samt erbjuder ett antal mertjänster såsom tillgänglighet på fler plattformar och bättre ljudkvalitet. Om man tittar på struktursidan har Spotify byggt ett starkt värdenätverk genom att ansluta världens fyra största skivbolag som delägare. Tack vara detta innehåller Spotify-katalogen över 20 miljoner låtar och 20 000 tillkommer dagligen. Genom dessa avtal har Spotify kunnat förändra intäktsmodellen för den svenska musik-industrin som under 2013 för första gången visade positiv tillväxt sedan 2002. När Spotify grundades 2006 stod den digitala musikförsäljningen för mindre än 10% av den totala marknaden. Sju år senare, 2013, hade samma siffra växt till att omfatta 76% av den svenska musikförsäljningen. Denna imponerande tillväxt om 52% årligen kan i stor grad tillskrivas Spotify.

Efter BMA:

2011 prisades Spotify som Årets Svenska Affärsmodell på grund av inträdet på den amerikanska marknaden samt för samarbetet med Facebook. Genom detta samarbete har Spotify påbörjat byggandet av ett ”ekosystem” kring musik, där det sociala nätverket tillåter konsumenterna att dela med sig av sina favoritlåtar och bästa spellistor. Sedan dess har företaget fortsatt expandera och fanns i maj 2014 i 56 länder med ca 700 anställda. I Universums sammanställning över de mest attraktiva arbetsgivarna i Sverige rankades Spotify som nummer fem bland civilingenjörer och som nummer tre inom Data/IT.

Årets Svenska Affärsmodellutmanare 2011: Mojang

Om företaget:

Mojang är ett spelutvecklingsbolag som ligger bakom dundersuccén Minecraft – ett onlinebaserat spel där spelarna med hjälp av block kan bygga vadhelst fantasin tillåter, som en digital blandning mellan Lego och en sandlåda. Företaget grundades 2009 av Markus Persson men köptes i september 2014 upp av Microsoft i en mycket omtalad affär. Företaget hade vid uppköpet 28 anställda men omsatte ca 2 miljarder SEK. Mojang grundades som en motvikt till andra spelutvecklare med en idé om att bara skapa roliga och kreativa spel, utan att göra marknadsanalyser eller utforma PR-strategier. Detta visade sig vara ett framgångsrikt koncept, då Minecraft hade över 100 miljoner registrerade användare i februari 2014.

Om affärsmodellen:

Utöver sitt unika värde-erbjudande har Mojang framförallt varit skickliga på att exekvera i den del av affärsmodellen som bygger på relationer till kunderna. Det finns ett stort community kring Minecraft där spelarna själva är med och utvecklar spelet genom att skapa egna programuppdateringar. På så sätt lyckades Mojang framstå som en spelutvecklare som utvecklar spel för nöjet i att spela i första hand, och för att tjäna pengar i andra hand. Betalningsmodellen är simpel, användarna betalar en engångssumma vid köp och får därefter obegränsad tillgång till spelets funktioner.

Efter BMA:

Sedan utmärkelsen 2011 har Mojang ökat sin användarbas och omsättning lavinartat. Utvecklingen av användarbasen har drivits starkt av att Minecraft tillgängliggjorts på mobila plattformar och spelkonsoler där spelet regelbundet legat i försäljningsstoppen. Under 2013 var företagets omsättning per anställd ca 74 miljoner kr, vilket motsvarar en vinstmarginal per anställd på ca 72 miljoner kr – imponerande statistik! Efter att Minecraft slagit svenskt försäljningsrekord under två år i rad såldes företaget slutligen till Microsoft för hisnande 18 miljarder SEK och framgångssagan Mojang gick in i nästa kapitel.

Recommended Posts

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.