In Affärsmodellspaning, Business Model Summit

Inför Business Model Summit 2012 har vi intervjuat talaren Öjje Holt, Norden VD på Spotify samt Eric Sundström.

Öjje, vilken är musikbranschens stora affärsmodellutmaning under 2013?

– Jag tror inte utmaningarna skiljer sig nämnvärt ifrån vad vi sett de senaste åren. Vår största utmaning är fortfarande piratkopiering, och genom att fortsätta fokusera på att göra en tjänst som gör det otroligt enkelt att upptäcka ny musik, dela med dig till dina vänner via sociala plattformar, så har vi ju bevisligen redan visat att konsumenterna är redo att betala för en sådan tjänst…

Vad tror du kommer att vara Spotifys stora utmaning inför 2013?

– Spotify kommer att fortsätta jobba vidare med tjänsten. En viktig del i det är att göra musikupplevelser ännu mer sociala. Traditionellt sett har man köpt en skiva och lyssnat på den på sin egen kammare – en upplevelse som inte handlar om aktivt musiklyssnande, utan är en mer “lean back erfarenhet”. Vi har lanserat en Facebook-integration för ett år sedan, men kommer att jobba vidare med att hjälpa musikfans att upptäcka och dela mer musik. Vi har även lanserat Spotify appar där vi jobbar med några av de främsta musikkällorna – bland annat Rolling Stone, The Guardian samt en rad andra kreativa tjänster som Soundrop, Tunewiki.

Öjje Holt medverkar som talare på Business Model Summit 2012 på Cirkus den 21 november på temat ”Musik + varumärken – nästa steg i musikindustrin”.

För mer info och anmälan till konferensen, klicka här.

Recommended Posts

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.