In Business Model Summit

Inför Business Model Summit 2012 har vi på Cordial gjort en intervjuserie med några av dagens huvudtalare. Erik Sundström är en av Sveriges främsta experter på amerikansk politik och affärsmodellerna för presidentvalskampanjer.

Eric, du har precis varit över i USA för att följa Barack Obamas och Mitt Romneys presidentvalskampanjer på nära håll,  vilka är det stora affärsmodellutmaningarna för Obamas respektive Romneys presidentvalskampanjer och vilka skillnader finns?

– Obamas själva ”värdeerbjudande” 2008 var otroligt starkt: hopp och förändring – hur paketerar du om det erbjudandet fyra år senare när arbetslösheten är över åtta procent? Det är huvuduppgiften.

– Det som var så intressant 2008 var hur Obamas kampanj utvecklades till en slags affärsmodell där flera aspekter kopplades ihop: Väljarunderlaget breddades och kampanjen gjorde ett banbrytande arbete med att använda internet för att skapa kanaler med sina nya sympatisörer i syfte att aktivera dem i konkret kampanjarbete. Samtidigt samlades stora summor pengar in genom en större andel mindre donationer.

– Under min resa i USA har jag gjort ett studiebesök på Obamas kampanjhögkvarter i Chicago, men jag har också besökt lokala kampanjmöten. Syftet är att studera hur kampanjen har uppdaterat sina metoder fyra år senare. Det ska jag berätta mer om på Business Model Summit i höst.

– Romneys största utmaning är att formulera ett erbjudande som är så starkt att viktiga mittenväljare överger den president som de röstade på under minst sagt emotionella former för fyra år sedan. Och det ska han göra samtidigt som hans mest hängivna väljare drar åt höger. De har väldigt starka kanaler för att föra ut deras budskap, bland annat Tea Party-rörelsen.

– En nyhet i årets valrörelse är ett beslut i Högsta Domstolen (”Citizen United”) som innebär att utomstående grupper i princip kan spendera hur mycket pengar som helst. Det finns därför väldigt mycket pengar i synnerhet kring Romneys kampanj, men frågan är hur han kan få användning av dem i praktiken på bästa sätt. Visst, han kan köpa mycket tv-reklam men mindre än 50 procent av tv-konsumtionen i dag sker live. Av troliga väljare i Ohio och Florida har bara 31 procent tittat på live-tv de senaste veckorna. Hur når du väljarna bäst 2012? Det är också något som vi diskutera vidare på Business Model Summit.

Erik Sundström medverkar som talare på Business Model Summit 2012 på Cirkus den 21 november på temat ”The 2012 US Presidential Election – ”affärsmodellerna” för Barack Obamas och Mitt Romneys presidentvalskampanjer”.

För mer info och anmälan till konferensen, klicka här.

Recommended Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.