In Business Model Summer

Cordials Björn-Erik Willoch har tagit fram en ny form av 4 P. Medan den klassiska modellen kring 4 P:n beskriver hur man skapar en optimal marknadsmix och vilka val det baseras på, så beskriver istället Björn-Erik fyra alternativa P:n för att möjliggöra innovation av affärsmodeller.

När vi pratar om möjliggörare (”enablers”) för att innovera affärsmodellen, så pratar vi gärna om teknologiska genombrott så som digitalkameror, mobilt internet eller 3D printing. Dessa teknologiska milstolpar har alla möjliggjort, eller kommer att möjliggöra, en osannolik uppsjö av innovationer i affärsmodellens alla dimensioner. Inför den stundande sommaren har jag fastnat vid fyra möjliggörare som utmanar den välkända ”4P-modellen”. Mina föreslagna 4P står för Preferenser, Polare, Pengar och Plats och representerar var för sig möjligheter och hot för en mängd branscher som i kombination kommer förändra världen på sätt som vi ännu bara kan spekulera kring.

Preferenser

Preferenser har länge varit nyckeln till framgångsrik marknadsföring och konsumtion. På samma sätt som vi uppskattar att bli placerade vid vårt favoritbord på en restaurant där vi är stamgäster, så tycker vi om att hyrbilsfirman ”minns” vilken bil vi var så nöjda med vid vårt förra besök, eller att Amazon ”kommer ihåg” vilken typ av filmer och böcker vi tycker om. Men uppskattar vi på samma sätt att Google ger oss sökträffar som passar mina intressen och preferenser till skillnad från exempelvis min makas motsvarande ?

Google är redan där, och när jag och min fru häromveckan var uppkopplade på samma nätverk men med varsin dator och skrev in ”Egypten” i Googles sökfält så fick hon upp trevliga semesterförslag, medan jag fick information och analyser om det politiska läget – helt i enlighet med våra personliga preferenser och baserat på tidigare sökningar. Den senaste utvecklingen inom preferenser går dock mycket längre, och siktar på att inhämta information från din Twitter, Facebook och andra ”feeds” för att på så sätt inte bara pricka in dina intressen utan även klassificera din personlighet – allt för att komma ännu närmare Preferensens kärna och erbjuda det perfekta värdeerbjudandet.

Polare

Det andra P:t står för Polare. Polare syftar till det faktum att du genom Facebook, LinkedIn och andra sociala nätverk låter världen veta vilka du känner, umgås med och tycker om. Detta har en avgörande betydelse för direkt marknadsföring då forskning kring köpbeteenden indikerar att den starkaste indikatorn för lojalitet är ”benägenhet att rekommendera”. Det innebär att dina vänners rekommendationer blir en otrolig tillgång om man vill sälja dig något vilket är anledningen till att exempelvis Facebooks användarvillkor ger den sociala mediejätten rätten att kommersialisera dina ”Likes”.

Pengar

Det tredje P:t stavas Pengar och är den slutgiltiga manifestationen av en köp- eller säljtransaktion. Sättet att obehindrat ta betalt för varor och tjänster har utvecklats snabbt senaste åren. Ett av de mest imponerande sätten är på vilket företag som Apple och Amazon lyckats spara kundernas kreditkortdata och möjliggöra ”one-click”-betalningar. Men detta blir närmast gammalmodigt (då det trots allt går via ett kreditkortsföretag) om man tittar på den uppsjö av mobila betalningslösningar och digitala valutor som till revisorers och skattemyndigheters frustration har en explosionsartad tillväxt.

Plats

Det fjärde P:t står för Plats. Om jag vet vad du vill ha (Preferenser), vem du känner som kan tänka sig bekräfta att den produkt/tjänst du letar efter är bra (Polare) och jag kan göra det enkelt för dig att betala (Pengar) och dessutom vet exakt var du befinner dig (Plats) så har vi träffat mitt i konsumtionsorkanens öga. Och platsen, ja den delar vi med oss kontinuerligt och frivilligt genom att bära med oss GPS: kopplad elektronik prylar med ständig uppkopplade.

Denna kombination av den nya 4xP leder redan idag till radikala affärsmodellinnovationer. Men vi har bara sätt början. Ett exempel är Airbnb. Bnb är förkortning en för ”bed and breakfast”, och tjänsten kopplar ihop människor som har ett boende att hyra ut med personer som söker ett kortsiktigt boende och ibland bara en övernattning.  Över 4 millioner människor i 192 länder har använt denna tjänst för att hitta någonstans att sova sedan starten i 2008. Man använder sig av vetskapen om vilken typ av övernattning användaren önskar (Preferens) och håller koll på om någon du känner kan rekommendera ägaren (Polare). Ägaren kan i sin tur använda samma mekanism för att säkerställa att det är en person han eller hon kan tänka mig ha som gäst i sitt hem och kan enkelt (och ibland diskret) ta betalt (Pengar). Vetskap om var användarna befinner sig (Plats) underlättar beslutet. Till hotellkedjors och hyrfirmors stora förtret har dessa nya typer av tjänster fått ett stort genomslag inom alla möjliga områden, alltifrån att låna ut bilar till att tillfälligt hyra ut stora gräsklippare för att röja på sommarstället. Och det är inte endast konkurrenter som är irriterade, frustrationen är stor inte minst hos skattemyndigheter världen över som har svårt att beskatta dessa nya typer av inkomster.

Oro kring ett femte P

Kombinerar vi ovanstående fenomen med den kommande explosion av ”wearable technology” så som Google-glasögonen, så har vi bara sett början till en framtid där de flesta regler, beteendemönster och affärsmodeller sätts i gungning. I slutet av dagen vill ju alla företag oavsett bransch till syvende och sist sälja produkter eller tjänster som ska brukas och användas av en människa.

En naturlig följd av detta är dock oron kring det ett femte ”P” – nämligen Privatliv (Privacy). Och här har vi bara sett början på en trend som kommer fascinera, förfära och frustrera den framväxande generationen av digitala infödingar.

Senaste inläggen

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.