In Business Model Finance

model_business_finance-90  model_business_finance-36

model_business_finance-49  model_business_finance-28

Igår gick årets upplaga av Business Model Finance av stapeln på Nalen Konferens i Stockholm.

Det var en riktigt spännande dag där vi och de andra gästerna fick lyssna till hur finansbranschens olika aktörer har tagit eller tar sig an de affärsmodellutmaningar som bl.a. digital utveckling, högre kundkrav och ökat regleringstryck medför.

Bland axplocken från dagen delar vi med oss av följande analyser och insikter:

SEBs VD Annika Falkengren: En ökad digitalisering innebär fler plattformar för banker att möta sina kunder på. Det innebär dock inte att det personliga mötet eller en personlig kundkontakt kan nedprioriteras, snarare tvärtom. Här bemannar bl.a. SEB upp sin telefonkundtjänst för att möta sina kunder, både privata och företagare, när de har tid.

SPPs VD Sarah McPhee: Med 172 nationaliteter i Sverige är tiden förbi då vi kunde designa vårt kundmöte utifrån en genomsnittskund, istället behöver rådgivningen och kundmötet utökas till alla de plattformar som finns tillgängliga och anpassas efter kundens behov

Paneldebatt med Kerstin af Jochnick (1:e vice riksbankschef på Riksbanken), Johanna Lybeck Lilja, (statssekreterare på Finansdepartementet) och Thomas Östros (vd för Bankföreningen) – på temat vad som är viktigast för finansbranschen för att återupprätta förtroendet hos sina kunder:

  • Transparens i avgifter från finansiella aktörer
  • Att bankerna klarar av att finansiera ekonomin, både vad gäller hushåll och företag
  • Att få ordning på hushållens skuldsättning och därmed göra oss ännu mer robusta – det är dyrt med finanskriser

Tinks VD Daniel Kjellén: Med en större öppenhet i informationsdelning mellan aktörer i finansbranschen kan privatekonomi gå från att vara komplicerat, tråkigt och tidsödande till något som är lättillgängligt och förståeligt för privatpersoner i alla åldrar. Enligt Financial Times för ca ett år sedan: ”Banking is heading towards its Spotify moment”.

Skandias VD Bengt-Åke Fagerman: Om värdet att driva ett ömsesidigt bolag och den långsiktighet det möjliggör samt vikten av transparens i allt från neutrala incitamentsmodeller för rådgivare till att vara pådrivande för sunda marknadskrafter

Günther Mårder, Sparekonom Nordnet Bank och Eva Trouin Sverigechef Nordnet Bank: Nästa steg i att demokratisera värdepappershandel är att lansera social network investing, genom Shareville, där kunderna själva kan dela med sig av sina placeringar och visa på sin avkastning, vilket ger ökad kund- och bolagsnytta

ICA-bankens VD Jörgen Wennberg: Om hur ICA-banken har etablerat sig som en allt större spelare på bankmarknaden och samtidigt är en möjliggörare för nöjdare ICA-kunder, nöjdare ICA-medarbetare och nöjdare ICA-handlare

Vi på affärsmodellbloggen vill tacka er alla som var med oss igår: talare, gäster, samarbetspartner och moderatorer. Vi ses nästa år igen!

 

 

 

 

 

Senaste inläggen

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.