In Business Model Finance

Det senaste året har nästan varje företagsledare inom bank och försäkring som jag har intervjuat talat om transparens. ”Vi behöver bli mer transparenta gentemot kunderna” är ett mantra som upprepas gång på gång.

Ärligt talat tror jag inte att man egentligen vill bli transparent. Inte om man slapp. Det är snarare påtvingat av omvärlden. Det har varit ganska bekvämt att provisioner och arvoden inte har varit helt synliga för kunden. Vinsterna har vuxit och tills för några år sedan var det inte många som ifrågasatte upplägget.

Å andra sidan så har kunden sluppit betala för den rådgivning man fått på sitt bankkontor. En stor fråga är ju hur man kan få betalt i en helt transparent värld. Vilken kund är beredd att betala 1000 kronor för ett rådgivningsmöte? Bättre då att få det gratis och betala med en del ur den framtida avkastningen.

Men nu går det inte längre. Trycket är för starkt.

När vi på Finansliv och Cordial för ett knappt år sedan började planera för Business Model Finance så var transparens ett ord som snabbt kom upp i våra diskussioner. Finns det någon som gjort verklighet av talet om öppenhet, undrade vi. Ja, vi hittade några exempel:

  • Brummer Life med VD Helena Palmgren i spetsen hade visat att företagskunder kunde få ännu tydligare årsbesked än tidigare. Utvecklingen för den egna pensionen jämförs i tydliga kurvor med marknaden i övrigt och alla avgifter redovisas. Henne ville vi så klart bjuda in till seminariet.
  • Skandias bank var först ut med att visa snitträntan som kunderna betalar månad för månad. Nu slipper kunden känna sig osäker på om den slutförda förhandlingen om boräntan var lyckad eller inte. Allt finns svart på vitt och synligt. Det har vi bjudit in VD:n Öyvind Thomassen att berätta mer om.
  • För att få en bra diskussion bjöd vi också in Daniel Eriksson på Folksam som ifrågasätter om transparens alltid är bra.

Som journalist tror jag att öppenhet gynnar företag. Den som inte har något att dölja har heller inget att frukta i mötet med media eller kunder.

Det finns ingen väg tillbaka för finansbranschen när det gäller transparens. I en värld där åsikter och fakta snurrar allt snabbare i sociala medier är det svårt att vara sluten. När bankerna inte angav räntan öppet så skapade SvD sin prisbelönta Räntekarta byggd på användar-genererat innehåll. När försäkringsbolagen var otydliga med villkor och pris så skapades jämförelsetjänster. Och när provisionerna hölls dolda utredde regeringen provisionsförbud.

Att berätta vad man säljer och till vilket pris är en god idé. Även för finansbranschen.

Välkommen till Business Model Finance den 11 mars! (där vi också har exempelvis finansmarknadsminister Per Bolund och Swedbanks koncernchef Michael Wolf på scenen).

Unn Edberg – VD & Chefsredaktör på Finansliv

 

 

Senaste inläggen

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.