In Business Model Finance

Efter att ha bevakat finansbranschen i några år kan jag konstatera att det är ett resonemang som nästan alltid kommer igen när man diskuterar banker och försäkringsbolags affärsmodeller. Det handlar om digitaliseringen kontra det personliga mötet.

De flesta företagsledare och affärsutvecklare jag pratar med vill vara moderna och börjar gärna prata om mobilen, sociala medier och kundkontakter via digitala plattformar. Här är alla lika. Sedan sker det något: Bland storbankerna eller de försäkringsbolag som har satsat på ett stort kontorsnät kommer sedan motpolen: ”Men när det gäller viktiga ekonomiska beslut vill folk förstås prata med en människa” eller ”När man råkat ut för en trafikolycka vill man så klart prata med en människa som frågar hur det gick för familjen”.

Andra företag, som har skapat en mer digital affärsmodell är inte lika säkra på det personliga mötets vikt. Här talar man mer om plattformar och infrastruktur.  Att tillhandahålla bra gränssnitt så att kunden snabbt kan ta del av sin tjänst till rätt pris.

De två rörelserna märks lika tydligt när man pratar om media och nöje. Samtidigt som allt fler tar del av journalistik och TV via mobilen så lockar seminarier, föredrag och teaterföreställningar en växande publik. Alltså sådant som sker på plats, här och nu. Ibland vill vi ha information och underhållning digitalt på en plats vi väljer men vi har ibland ett behov av analoga upplevelser.

Få kan till fullo förstå vad digitaliseringen gör med oss människor när det gäller sociala mönster, konsumtion och arbete. Ibland försöker jag göra tankeleken: Kan detta göras av en dator? Om man drar den frågan till sin spets är det få saker som inte skulle kunna göras av en dator i framtiden. Det finns undantag: Sådant som har med design och skönhetsupplevelser att göra är svåra för datorer att åstadkomma. Mänskliga behov som bekräftelse, stöttning och närhet är också svåra att ersätta. Komplexa beslut där man måste ta politiska och strategiska hänsyn görs nog också bäst av människor. Men allt det andra?

Jag följer med intresse TV-serien ”Äkta människor”. Vid sidan om spänningsmomenten ställer den också frågor om vad som är mänskligt och inte mänskligt. Hur långt kan digitaliseringen gå? Var går gränsen mellan maskin och människa? När hubboten Mimmi börjar jobba på advokatkontor kanske vi får en glimt in i en framtida arbetsmarknad.

Det svåra är inte att se möjliga utvecklingsspår i framtiden. Det svåra är att välja rätt affärsmodell i dag. Handelsbanken som är den bank som mest satsar på kontor och kontanter vinner kundnöjdhetsmätningar, tidningar som erbjuder digital läsning vittnar om att kunderna hellre betalar för att få papperstidning hem.

Kanske är den stora frågan inte vad som kommer att hända utan när. Vi minns alla historierna om de tidiga e-handelsföretagen som gick omkull. De var före sina kunder och därför misslyckades affärsmodellen. Att vara i takt med tiden har aldrig varit viktigare än nu.

Den 26 mars samlas finansbranschens affärsutvecklare till Business Model Finance. Där får de bland annat lyssna på Annika Falkengren, Sarah McPhee, Bengt-Åke Fagerman, Daniel Kjellén och många fler. Jag skulle bli förvånad om inte digitaliseringen dyker upp i någon skepnad i alla deras föredrag. Välkommen du också!

Unn3

 

 

 

Senaste inläggen

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.