In Affärsmodellspaning

Bibliotek tillhandahåller utlåning av e-böcker på samma lånevillkor som vanliga böcker. Avtalet med förlagen har varit att en bok kan lånas ut i oändlighet under fastsatta låneperioder till användaren. Den kraftiga ökningen på senare tid i utlåningen av e-böcker har dock medfört att förlagens försäljningsintäkter av e-böcker i egna kanaler utmanas. Denna utveckling har lett till att förlaget HarperCollins i USA nyligen ändrade sina villkor så att deras e-böcker endast får lånas ut 26 gånger av ett bibliotek innan utlåningslicensen förfaller. Med en genomsnittlig utlåningstid på två veckor räcker därmed utlåningslicensen i endast ett år. Efter det måste biblioteket köpa boken på nytt för att kunna låna ut den.

En orsak till den kraftiga ökningen i utlåningen av e-böcker är den stora försäljningsökningen av olika läsare för e-böcker. Biblioteken har mött denna utveckling och utvecklat sin affärsmodell genom att göra e-böcker tillgängliga via nerladdning över internet. Möjligheten att låna boken istället för att köpa den online, eller genom att behöva gå till biblioteket, blir helt klart ett värdeerbjudande för kunden som är slående.

HarperCollins handling för att minimera påverkan på existerande affärsmodell kan liknas med det agerandet från förlags- och mediabranschen som vi tidigare sett vid framväxandet av nya erbjudanden. Frågan är dock om taktiken att ”begränsa” användandet av förlagets produkter i sina kundsegment är nyckeln till att leverera ett konkurrenskraftigt kundvärde? Det kommer bli intressant att följa utvecklingen på den svenska marknaden som sedan tidigare är i gungning och se hur aktörerna hanterar de möjligheter som växer fram.

Källa: The New York Times, 14 mars 2011

Recommended Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.