In Affärsmodellbloggen

Under veckan som gått har Affärsmodellbloggen bedrivit spaning under ett frukostseminarium där Nils von Heijne och Navid Modiri talade på temat Storydoers. Storydoing är ungefär Storytelling 2.0 och begreppet definieras (just nu) så här:

”Storydoers skapar berättelser med ambitionen att göra världen eller människors liv bättre. Berättelsen stöds av hela organisationen och driver verklig handling bortom enbart marknadsföring. Människor i och utanför organisationen har anledning att engagera sig i berättelsen.”

Även om frukostseminariet tog sin utgångspunkt i kommunikation kopplat till marknadsföring, och visade på olika effekter av storydoing kontra storytelling, så är detta ändå något som kan vara användbart i många andra sammanhang. Inte minst i de förändringsresor och transformationer som många av våra läsare och även vi är involverade i på olika sätt.

Om vi i vår förändringskommunikation lyckas skapa och förmedla en berättelse som stöds av hela organisationen och driver verklig handling och som engagerar människor både i och utanför organisationen, då har vi tagit ett stort steg på vägen till en lyckad förändring.

Exempel på företag som har använt storydoing väldigt lyckosamt i sin marknadsföring är:

  • Red Bull – som har skapat en helt egen sport, Red Bull Crashed Ice, som har blivit en stor snackis världen över samt har en egen world tour.
  • Homelessfonts – ett initiativ av Arrels Foundation, är en kollektion av typsnitt som baseras på hemlösas bedjande efter hjälp och där all vinst går oavkortat till hemlösa i Barcelona.

Frågan är egentligen lika relevant oavsett vad man vill uppnå: Hur skapar och lever vi engagerande förändringar som verkligen gör skillnad? Är vi storydoers eller storytellers?

Recent Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.