In Affärsmodellspaning

Apples framgångar på mobiltelefonmarknaden bara fortsätter. Tidigt i förra veckan kom kvartalsrapporten som visar att försäljningsvolymen gått om både Sony Ericsson och Blackberry. Möjligheten att Iphone blir fjärde största aktör på marknaden efter Nokia, Samsung och LG är inom räckhåll. Och det med en enda telefon! Molnen hopar sig dock vid horisonten – kommer Apple att klara av konkurrensen mot aktörer med mer öppen programvara?

En kund som önskar en mobiltelefon med Googles programvara Android kan välja mellan 40 modeller på den svenska marknaden. Internationellt finns det cirka 90 varianter. Är däremot kundens preferenser att programvaran i telefonen ska komma från Apple är valet bara ett – en iPhone.

På samma sätt som detta delvis förklarar framgången för Apple så är det också här det kan bli problem. I USA säljs det idag fler Android-telefoner än iPhones och om trenden håller i sig kommer Apples unika marknadsposition inom det högre segmentet för mobiltelefoner att kraftigt utmanas.

Apple har tidigare behövt försvara sig. I början av 80-talet mötte man hård konkurrens från olika PC-tillverkare med programvara från Microsoft. Det blev uppenbart att de affärsmodeller som baserades på öppenhet var de som lyckades bäst. Apple höll faktiskt på att gå under.

Apples programvara idag anses vara mer öppen – utvecklingen av appar kan ju göras av utomstående utvecklare. Samtidigt kontrolleras App Store noggrant. Många utvecklare irriterar sig och det här kan påverka Apples affärsmodell när marknadsandelarna på mobiltelefonmarknaden förändras.

På vissa sätt är konkurrensen som Apple nu möter på mobiltelefonmarknaden ännu mer omfattande. Förutom Android konkurrerar Apple med Blackberry, Nokia, Samsung och den inte alldeles okända motparten – Microsoft med Windows Phone 7. Förutom att det är stora och kraftfulla aktörer som Apple konkurrerar med, så är konkurrenternas programvara också mer öppen. Eftersom innovation sker mycket snabbare i en öppen miljö och lanseringar haglar tätt ställs enorma krav på Apples lanseringar. Här har Apple hittills briljerat – lanseringen av iPhone 4 var företagets mest lyckade någonsin.

För tillfället växer marknaden för mobiltelefoner i det högre segmentet så pass mycket att Androids intåg på marknaden inte markant påverkat Apples växt. Detta kommer att ändras när marknaden blir mer mogen. Vilka affärsmodeller kommer då att stå kvar på marknaden? Just nu tror marknaden på Apple med en kursuppgång på 50 procent hittills i år. Men kommer marknadsdynamiken att resultera i ett fåtal dominerande program som på PC-marknaden, eller kommer den resultera i en mer fragmenterad marknad?

/Linus & Björn-Erik

Vad är en affärsmodell?

Affärsmodellerna i ett företag utgör dess unika DNA. De beskriver hur företaget skapar värde för sina kunder genom att utnyttja kompetenser, processer, system och samarbetspartners för att tillfredsställa och vårda valda kundsegment genom prioriterade kanaler. Affärsmodellen är affärslogikens konkreta uttryck och det är genom dem som strategierna förverkligas i en långsiktigt hållbar marknadsposition.

Framgångsrika företagsledningar transformerar ständigt sina affärsmodeller, och har en väl utvecklad förmåga att analysera, innovera och förverkliga affärsmodellerna med utgångspunkt i ägares och styrelsens strategiska vägval och en förståelse för att Företag är individer® – att det är människor som skapar resultat på sista raden.

Recommended Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.