In Affärsmodellspaning, Veckans affärsspaning

Överträffar konkurrenterna inte bara med innehåll och kundkänsla utan också med pris

Ipad 2 såldes i över en miljon exemplar redan första veckan. Återigen har Apple bevisat sin förmåga att tolka och förutse kundens behov – och dessutom hålla priset nere. En viktig ingrediens i framgångssagan är hur Apple optimerar utvecklings-, inköps- och produktionsprocesser och förser sig med hårdvarukomponenter riktigt kostnadseffektivt.

Ipad 2 har uppgraderats och utvecklats baserat på styrkorna och svagheterna från Ipad 1. Den är betydligt snabbare än föregångaren och har överglänst sina konkurrenter i de flesta tester. Apple har spelat sina kort väl i form av ”first mover advantage” genom att definiera marknaden och sedan distanserat sig från konkurrenterna genom lansering av andra generationens Ipad.

Men finessen i Apples segertåg ligger inte bara i de tekniska framstegen utan också i förmågan att orkestrera ekosystemet av affärsmodeller såväl internt som inom värdenätverket.

Kristallklar bild av kundens värdeupplevelse

Apple har en tydlig bild av vad deras erbjudande är värt för kunden och har skickligt prissatt sina produkter och tjänster därefter. Ipad är prissatt i det lägre spannet (499 dollar) jämfört med andra stora aktörer (till exempel Samsungs Galaxy Tab och Motorolas Xoom).

Prissättningen är baserad på insikten att priset kommer att vara en ”Unique Selling Point” eftersom hårdvaruprestandan för gemene man inte motiverar att betala ett högre pris.

Att hålla priset nere kräver sin affärsmodell

För att kunna prissätta Ipad 2 i ett unikt prissegment krävs fingertoppskänsla i utvecklingen och i koordineringen av affärsmodellen. Det är vida känt att Apple har insikten att värdeerbjudandet till kund består av synergier i ekosystemet av affärsmodeller, som till exempel utveckling av tjänster (App store) som i princip drivs fram gratis av miljoner entusiastiska programmerare med Apples smarta produkter som Ipad och Iphone.

Något som är mindre känt är hur Apple medvetet har jobbat med att optimera utvecklings-, inköps- och produktionsprocesser och säkerställt att hårdvarukomponenterna anskaffas kostnadseffektivt.

Apple har gjort detta genom att noga överväga vilka komponenter som produceras ”inhouse” kontra de komponenter som är mer lönsamma att köpa av partners från värdenätverket. Detta är grundstenen till Apples förmåga att inte bara överträffa konkurrenterna med innehåll men även på pris.

Apple har med extremt starka finanser och med en laddad krigskassa fortsatt investera klokt för att skapa rätt innovationsmomentum och samtidigt behålla fokus på affärsnytta och kostnadskontroll.

Framtiden kommer att bjuda på stora utmaningar i form av fallande priser på grund av breddat utbud och kapprustning för att hitta det optimala konceptet för att fånga och förföra kundens intresse över tiden. Det enda vi kan vara säkra på är att marknadsförutsättningarna kommer att utvecklas och konvergera i ett rasande tempo och skapa nya utmaningar och möjligheter för dagens och morgondagens aktörer. Kommer Apple lyckas försvara sin position?

Recommended Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.