In Affärsmodellspaning, Business Model Safari

“The winner takes it all” är en av de stora favoriterna när det kommer till Abbas låtar. Den är skriven av Björn och Benny och kom ut som singel i juli 1980. Låten kom också med på bandets sjunde album Super Trouper som släpptes i november samma år. Det är en svängig låt där Agnetha sjunger verserna och hela bandet är med i refrängen.

Abba-fans har spekulerat i om texten är skriven som ett resultat av skilsmässan mellan Agnetha och Björn som skedde samtidigt. Björn Ulveaus har sagt att det inte är så eftersom det i deras uppbrott inte ”fanns någon vinnare”. Hur det än är med den saken så har det för många blivit en favoritlåt om att bryta upp förhållanden.

Knappt 45 år efter debuten så är låten högaktuell. Idag skulle den fungera bra som ledmotiv i filmen om de vinnande affärsmodeller som bryter upp de gamla på den globala samt alltmer digitala marknaden. Den bärande storyn är att den som snabbast når första platsen ofta tar hem hela spelet. Vinnaren tar allt.

Företaget Uber startade 2009. Tjänsten är lika enkel som genial och ger vem som helst med ett körkort möjligheten att sälja en taxitjänst. Genom en app kan kunden enkelt beställa och se var närmaste lediga bil finns. Samma app ger föraren en enkel och smidig teknisk lösning för att hitta kunder och få hjälp med betalning och administration. Uber tar betalt av resenären och betalar sedan chauffören. För resenären är appen så klart gratis.

Uber finns idag i 45 länder och över 200 städer världen över. På sina håll har deras närvaro provocerat såväl traditionella taxibolag som lagstiftare och skattemyndigheter. Det har på sina håll gått så långt att gamla edsvurna fiender som Londons Black Cabs (traditionella taxibilar) gjort gemensam sak med den tidigare utmanaren Minicabs i kampen mot Uber. I den amerikanska delstaten Nevada, där Las Vegas ligger, förbjöds Uber, i alla fall tillfälligt, häromdagen.

Uber är nu i färd med att gå till kapitalmarknaden för att ta in mer kapital. De behöver pengarna för att kunna öka takten och växa på världsmarknaden. Det är en central dimension av deras strategi att snabbt växa och därigenom distansera sina rivaler, till exempel Gett och Lyft som har liknande koncept.

Det är som med Google. Idag står Google för omkring 67 % av allt sök som görs från datorer i USA och över 90 % i Europa. På mobila enheter är Google ännu större. Och enligt vissa mätningar har tvåan Bing knappa 13 % och trean Yahoo 9 %. Det är helt klart att på sökmarknaden tog vinnaren hem hela spelet.

Den senaste värderingen på Uber, som gjordes i somras, var 18 miljarder dollar. När de nu går till marknaden gör analytikerna bedömningen att värderingen ligger någonstans runt 40 miljarder dollar. Det är i princip lika mycket som den svenska telekomkoncernen Ericssons börsvärde som är 310 miljarder svenska kronor.

Man kan fråga sig hur Uber kan motivera ett sådant högt värde. Vän av ordning ställer sig frågan hur de ska kunna generera ett kassaflöde som motiverar värderingen. I praktiken är det väldigt många bilar, med väldigt många chaufförer som ska erbjuda väldigt många kunder väldigt många resor för att matematiken ska gå ihop. I de nya förarkontrakt som tecknas tar Uber 25 % av intäkten. Enkelt uttryckt innebär det att det för varje intjänad dollar krävs fyra sålda.

Men om man tänker sig att kalkylen baseras på att Uber förmår ta hela världsmarknaden för transporttjänster så är värderingen kanske till och med konservativ. Varför skulle inte Uber kunna konkurrera med budfirmor och andra logistikföretag. Kundernas lojalitet till taxibolagen och deras varumärken har ju visat sig vara relativt svag (och den ger för att vara ärlig inte något särskilt extra tillbaka). Tillgänglighet, pålitlighet, enkelhet och säkerhet är de drivande attributen för kundernas val. Samma gäller med all säkerhet för andra typer av transporter. Fältet ligger vidöppet.

Utmaningen för Uber ligger i att skala upp affären och göra det snabbt. Till skillnad från andra rena digitala affärsmodeller är Ubers en hybrid av analogt och digitalt. I och med det så förutsätter tillväxten att de förmår attrahera, och klarar av att koordinera, väldigt många förare på många olika marknader.

Så här långt har resan mot toppen gått bra och det finns all anledning att bevaka den fortsatta expansionen med stort intresse. Och om du undrar var Ubers vision är: #ubereverywhere, så klart!

Recommended Posts

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.