In Affärsmodellspaning, Business Model Safari

Min dotters första skoldag innehöll också terminens första hemläxa. Uppgiften som hon och hennes klasskamrater fick var att ta reda på så mycket de kan om Googles Glass. För den som inte redan känner till det, så är det ett projekt för att skapa en bärbar dator som likt en smart telefon projicerar bilden på ett par glasögon och till och med kan styras med rösten.

Det är så klart en revolutionerande idé och tekniken kan leda till helt nya beteenden och skapa helt nya förutsättningar för människor och företag att kommunicera och interagera. Ett par Google Glass kan bli dina för 1500 dollar och har funnits att köpa sedan den 15 maj i år.

Trenden med bärbar teknik, i ordets mest klädsamma bemärkelse, är på stark frammarsch. Nya material skapar förutsättningar för att integrera informationsteknik med kläder och göra plaggen smarta. Sony, Samsung och Geak har alla hängt på den heta trenden med smarta klockor och Apple släpper sin Apple Watch i början av nästa år. Datorerna blir allt mindre och kommer oss därmed allt närmare inpå kroppen.

När dottern berättade om sin hemuppgift så var min ryggmärgsreflex att svara på frågan och stolt briljera med min kunskap. Om sådana saker kan jag ju hel del! Jag fick dock snabbt åter fattningen höll föredömligt tyst. Istället frågade jag henne hur tänkte gå tillväga och vad hon tyckte var intressant att undersöka med Google Glass. Hennes svar var lika enkelt som självklart: ”Men pappa, först måste jag ju ta reda på om de verkligen finns. Sen vill jag veta vad de kostar och vad man kan göra med dem för att förstå om de är något för barn”. En spaning helt enkelt – något som för oss har blivit en del av vår vardag.

Vår erfarenhet är att den i särklass viktigaste ingrediensen för lyckad innovation av affärsmodeller är inspiration och tillgång till goda exempel, d.v.s. spaningar. Att ha koll på vad som sker runt om i världen är en nödvändig förutsättning för att kunna bryta de egna mönstren och få nya associationer. Den tid då det handlade om att vara lika bra eller lite bättre än konkurrenterna är förbi. Idag kan en aktör i en helt annan bransch snabbt rita om kartan.

Snabbväxande företag som Über och Gopro hotar på riktigt de etablerade aktörerna inom taxi- respektive kamerabranschen. Exemplen på dessa ”disruptiva” tillämpningar av teknik som leder till radikalt förändrade affärsmodeller är många – och de blir snabbt fler. Konsekvensen av det är att tiden till en tipping point, punkten för när ketchupeffekten sätter in och spelreglerna förändras, minskar i allt fler branscher. Det är ett reellt hot som inte går att tänka bort.

Det enda sättet att skydda sig mot de snabba och dramatiska förändringarna är att vara en del av och driva utvecklingen i den egna branschen. För att klara av att vara på tå och hänga med så måste vi därför ägna väsentligt mycket mer tid åt att se oss omkring och söka inspiration, idéer och uppslag.

Nästa generation drillas från tidig ålder i att vårda och utveckla sin nyfikenhet och de lär sig att regelbundet spana. Alltför många av de företagsledare och affärsutvecklare som vi möter lägger alldeles för lite tid på att följa utvecklingen bortom sina egna domäner.

Det är hög tid att ta uppgiften att spana på största allvar och involvera alla i organisationen. För utan spaning så är risken stor att vi inte har en blekaste aning om vad som är på väg att ske. Och då kan slutet för det vi trodde var framtiden vara alldeles nära.

Recommended Posts

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.