In Affärsmodellspaning, School of Management

källa: http://farm4.static.flickr.com

Ett medvetet strategisk beslut togs för att gå från ”Tysk sparka och spring fotboll” till ”Tysk turbo-taka fotboll” (läs mer om turbo-taka här), det gjorde ont men var nödvändigt för att nå sina uppsatta mål.

Tyskland är ett av de största fotbollsländerna med ett av de mest framgångsrika landslagen och en av Europas största ligor. Det har dock inte bara varit guld och gröna skogar. Under 90-talet upplevde den tyska fotbollen en svacka då ett tungt, ålderstiget och trögt landslag inte kunde leva upp till nationens och fansens förväntningar på tidigare framgångar och där både VM 1998 och EM 2000 blev ett misslyckande. Prestationsnedgången orsakades å ena sidan av gamla och inskränkta idéer som man rättade sig efter och som genomsyrade både landslaget samt hela Bundesliga och å andra sidan av satsningen på dyra utländska spelare i fotbollsklubbarna som i sin tur upptog de egna talangernas plats och dess utvecklingsförmåga.

För att återvinna sin starka internationella position inom fotbollen krävdes det en transformation

Det var dags för en förändring, tysk fotboll skulle transformeras.

Målet var att det tyska landslaget skulle prioriteras och återta sin position i världstoppen. Strategin var att börja på gräsrotsnivå för att i ett senare skede dra fördel av satsningen på landslagsnivå.

Bärande delar i strategin där man tog mycket inspiration från Spanien och Holland samt dess fotbollsakademier:

  • Spelidén där inspiration hämtades från bland annat spelstilen som både Spaniens landslag och FC Barcelona visar upp (läs mer om Barcelonas tiki-taka här), som kännetecknas av kortpassningsspel över hela planen, att det utgår från sitt anfallsspel och har stort bollinnehav.
  • Spelarens individuella skicklighet där man ville komma bort från den då traditionella tyska spelartypen som kännetecknas av en stabbiga, fysiskt stark maskin och närma sig den spanska och holländska spelartypen som var snabbare, mer lättfotade och teknisk.

DFB (tyska fotbollsförbundet) kom med ett direktiv som initierade en rad aktiviteter som syftade till att förbättra de stödjande strukturerna och detta arbete skulle koordineras mellan Bundesliga klubbarna. Utmaningen var att transformera den tyska fotbollen på ”gräsrotsnivå” utan att för den delen störa den interna konkurrensen i ligan allt för mycket. Klubbarna skulle professionaliseras genom att bland annat ha en egen träningsanläggning, en egen ungdomsakademi, öka antalet avlönade tränare och utveckla sammarbete med skolor i sina upptagningsområden.

Denna satsning var massiv från DFB och klubbarnas sida som resulterade i:

  • att 630 miljoner kr/år investeras på ungdomsfotboll
  • en signifikant uppbyggnad av ungdomsfotbollsakademier i och utanför klubbarnas regi
  • en signifikant ökning av avlönade fotbollstränare
  • att antalet tyska spelare har stigit från 46 % till 54 % i Bundesliga

Den massiva tyska fotbollssatsningen gav effekt

Idag har man gått från åldersstigna, tungfotade och kraftfulla till tekniska, fartfyllda och offensiva spelare som genomsyrar hela Bundesliga. Efter VM fiaskot 1998 har det tyska landslaget vunnit ett VM-silver och två VM-brons samt kvalificerat sig till VM 2014 i Brasilien. Dessa resultat samt den heltyska Champions League finalen 2013 är ett tydligt kvitto på framsteg inom den tyska fotbollen ur ett internationellt perspektiv, men man har inte nått hela vägen: guldet och därmed målet om att ha det starkaste landslaget i världen har man inte kunnat hämta hem än.

En transformation kräver struktur, beslutskraft, genomförandekraft och tålamod

Var det gamla tyska sättet fel? Det hade ändå gett en hel del framgångar, för både landslag och klubblag. Men precis som i affärsvärlden måste man proaktivt bädda för långsiktig hållbar framgång och förnya sig för att fortsätta vara relevant för kunden och marknaden och det kommer inte gratis!

En förändring utav denna magnitud kräver medvetna beslut som bygger på god insikt i varför, vad och hur man ska transformera. Själva genomförandet måste anpassas till den befintliga miljön och förutsättningar som finns samt utnyttja dess styrkor. En transformation kräver struktur, beslutskraft, genomförandekraft och tålamod. I detta fall var landslag, klubblag och ungdomslagen i hela Tyskland beroende av att tro på ett gemensamt mål och tålmodigt jobba mot det på ett koordinerat och strukturerat sätt.

Tyskland ångar på i sin transformation med god riktning och bra rörelse och vi vill såklart veta: är Tyskland redo att vinna VM 2014?

Pablo Piñones-Arce

 

Alexander novella_maja magnusson

Recommended Posts

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.