In Affärsmodellspaning

Det är februari och sportloven är igång, vilket för många barnfamiljer kan innebära skidåkning, pulka i backen eller skridskor på en av de otaliga skidorter som finns att tillgå. Affärsmodellbloggen lyfter denna onsdag fram ett populärt inlägg från ett par vintrar tillbaka som hjälper dig få ut maximalt av en ledighet i vintersportens tecken:

I en värld där tiden är knapp och möjligheterna obegränsade, vad är det då som fäller avgörandet på var och hur man vill spendera sina sportlovsdagar? Vi är många som har tillbringat våra sportlovsdagar i för långa liftköer, trängandes i knökfulla pister för att sedan försöka att tränga oss in bland de tusentals andra sportlovsturisterna och få chansen att köpa en microvärmd panpizza för alldeles för mycket pengar och sedan avsluta kvällen på en stimmig afterski till tonerna av ett belåtet coverband.

Och inget fel med det! Men om du vill fånga dagen på riktigt och givet dina preferenser få ut max av din semester kanske det är dags för någonting nytt.

Ett tips från oss på Cordial är att medvetandegöra dina önskemål och leta upp en skidort med en affärsmodell, ett värdeerbjudande och en kundresa som möter dina förväntningar och som skapar förutsättningar för en närvarande semester som ger energi!

Några tips för en medveten skidresa:

–       Leta upp en skidort som passar dig och dina behov. Vilket värdeerbjudande är det du söker som kund? Är det fest och god mat, offpiståkning, bra snowboardparker eller milslånga spår att gå på tur i? Genom att sätta upp ett mål för din skidresa kan du även se till att få ut det mesta av den.

–       Umgås med entusiaster och specialister och lär av dem.  Ett sätt att göra detta på kan vara att ta lektioner av duktiga åkare, om det så är utför backen, i snowboardhoppen eller för längdåkningen. Skid- och snowboardinstruktörer som brinner för fjället och för att medvetandegöra skidåkning bidrar till att förhöja kundupplevelsen och får dig att utvecklas som åkare. Kom ihåg att ingen någonsin är fullärd, hur duktig han eller hon än må vara.

–       Ät god mat och njut av den! Ett exempel på en skidort som möjliggör medvetenhet kring måltiden är den lilla orten Ramundberget i Härjedalen som erbjuder ett fåtal restauranger, men tydligt nischade sådana. Ett exempel är den specialdesignade toppstugan 1000, som byggts för att smälta in i omgivningen. Maten som serveras på 1000 är helt närodlad och servitörerna berättar stolt om råvarornas ursprung för gästerna.

–       Få energi av god service! Det märks när de som arbetar på skidorten brinner för sin sak. En affärsmodell som möjliggör god service har medarbetare som ser till hela kundupplevelsen och som på så sätt berikar din resa. Det kan vara alltifrån ett stort leende vid ankomst till någon som tar sig tid att berätta om ortens historia och som är mån om dig och ditt resesällskap.

När vi på Cordial åkte skidor härom veckan valde vi den lilla orten Ramundberget i Härjedalen. Det som är tilltalande med Ramundberget är på vilket sätt de har arbetat med kundresan och hur de har vågat ta ställning. De är en liten skidort med endast natursnö och närproducerad mat. Personer arbetar här för att de har en passion – för berget, för service, för skidåkning eller för mat, och de vägrar kompromissa. De har en uttalad ambition om att inte växa, utan att behålla sin gemytlighet och sin stil. Och det funkar! Området är inte stort, men de som har varit där och som gillar konceptet kommer tillbaka.

Ramundberget är bara ett exempel på en av de många orter som möjliggör medveten skidsemester. Både Sverige och otaliga länder inom och utanför Europa stoltserar med skidanläggningar. Genom att göra ett medvetet val och prioritera vad du vill få ut av din skidresa kan du få ett nytt perspektiv på en sport du kanske redan trodde dig vara fullärd inom.

Så om du vill få ut mer av din vintersemester, leta reda på de orter som på allvar tagit ställning för att skapa en kundupplevelse av världsklass. Precis så som den lilla orten Ramundberget har gjort.

Recommended Posts

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.