In Affärsmodellspaning, School of Management

Nintendo har under flera år tagits upp som ett glimrande innovationscase i managementlitteratur, bl.a. i Blue Ocean Strategy från 2005. Tidigare i veckan rapporterade spelgiganten en rekordförlust för 2013 års nio sista månader, drivet av en vikande Wii U-försäljning.

En av de huvudsakliga anledningarna som lyfts fram för att förklara den minskade försäljningen är att bolaget fortsätter att endast leverera spel till sina egna konsoler, medan marknaden utvecklas åt ett annat håll. Konkurrenterna, främst Microsoft och Sony, lanserar konsoler där användarna kan spela olika typer av spel av olika format och vinner därmed marknadsandelar.

Frågan vi ställer oss är: Kommer den tidigare spelgiganten att ändra fokus från konsol till content och öppna upp för andra plattformar?

Du kan läsa mer om Nintendos utveckling och hitta relaterade artiklar HÄR.

Recommended Posts

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.