In Affärsmodellspaning

Vår förmåga att ta in fler intryck, få mer inspiration och fundera över fler trender och nya marknader börjar nå sin bristningsgräns. Efter tredje, och sista, dagen på Web Summit 2014 är vi väldigt glada över att ha fått ta del av detta globala event där alla har två saker gemensamt: nyfikenhet och utveckling. Ett event som Bloomberg kallar ”This is Davos for Geeks”.

Föreläsningarna och presentationerna som vi lyssnade på under dagen fortsatte på spåren kring de förmågor vi behöver för att verkligen få utväxling på Big Data och att trenden kring kundcentrering, i allt vi gör, är den stora drivaren framåt.

De tre presentationer som utmärkte sig och har förtjänat omnämnande på affärsmodellbloggen är:

  • Tien Tzuo, Zuora, som med fantastisk inlevelse beskrev skiftet i hur vi bör se på våra kunder: Från konsumenter till abonnenter. Och att vi därmed måste gå från att tänka kundresa till att tänka abonnentresa:
    • ”Consumers get more in control, they are more informed, they are more connected, they recommend or don’t, they demand to buy services and products in their own way. They expect amazing experiences.”
    • “The difference between Amazon and Walmart is that: Amazon knows who you are. Walmart doesn’t build a knowledge of who you are.”
    • “The future is not about the products we sell, but about the relations we build”
    • En grundpelare och en möjliggörare av att driva och skapa affärsmöjligheter utifrån detta skifte är att skapa förmågan Relationship Business Management (RBM)
  • Amanda Kahlow, 6Sense, Sharmila Muligan, ClearStory Data och Alex Vratskides, Persado om trender inom Big Data och vikten av att inte bara kunna se och analysera intern information, utan att också kunna koppla extern information för att bli så relevanta som möjligt:
    • ”Big Data has shifted from an IT driven perspective to a business perspective, where business people are more interested in the variety of data, both internal and external”
    • “Don’t look back on data, look on applications of data. What’s your next customer? Where are they in buying cycle? What channels can you find them through?”
    • “The big issue is to act on real time data, not predict from historical data”
  • Dan Levin, Box, Mikkel Svane, Zendesk och Brad Smith, Intuit om hur giganter inom enterprise software, som SAP och Oracle, blir utmanade av bolag med ett helt annat DNA och annan kultur och som konkurrerar huvudsakligen på:
    • Kundvänliga applikationer som är enkla att använda
    • Molnbaserade tjänster som inte orsakar samma inlåsningseffekt
    • Att genom att följa kundernas beteende i molnet kunna kundanpassa sina tjänster mycket snabbare och billigare
    • Att låta bolag jämföra sig själva med andra bolag i samma bransch

Förutom alla presentationer under dagen fick vi så äntligen också se finalen i startup-tävlingen, från 2000 anmälningar till 200 pitchar till sex finalister, uppdelade i två kategorier: Alpha och Beta.

Finalisterna i Alpha (bolag som verkligen befinner sig i början av sin resa) med vinnaren först:

1. Basestone: Ett web-baserat verktyg som kan användas på vilken tablet som helst och som effektiviserar ritprocessen inom byggnadsindustrin.

2. Mimi: En smart hörapparat som går snabbt att få tillgång till, är väsentligt mycket billigare än alla andra etablerade hörapparater och som faktiskt är snygg.

3. Tracknstop: Ett verktyg för att spåra och styra vissa funktioner, såsom låsa dörrar och stänga av bränsletillförsel, i din bil för att hindra stöld

Finalisterna i Beta (bolag som har fått ett par rundor av investering) med vinnaren först:

1. Codacy: En fitbit för kod, som ger mer tillförlitlig och mindre komplicerad kod, samtidigt som tjänsten kan användas för att rekrytera duktiga kodare

2. Re:3d: En 3D-printer som kan printa större objekt till ett lägre pris än konkurrenterna på marknaden

3. Apploi: En tjänst som tillgängliggör jobbannonser till personer som inte har tillgång till Internet via mobil eller dator i hemmet

Vi tackar givetvis Paddy Cosgrave, grundaren och CEO av Web Summit, samt hela hans team för ett fantastiskt event som vi kan rekommendera till alla som vill inspireras, lära och knyta kontakter. Vare sig man är investerare, startup, affärsmogul eller helt enkelt bara intresserad av affärsutveckling.

Over and out för den här gången från Dublin hälsar Cordial via Maja och Johan

Recommended Posts

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.