In Affärsmodellspaning

Så har andra dagen av Web Summit 2014 i Dublin avslutats och vi kommer tillbaka till hotellet fulla av intryck och inspiration.

Förutom att prata med några av de hundratals startups som är på plats fick vi även möjligheten att lyssna till:

  • Jeff Hagins, SmartThings, om olika definitioner av ”smart” och att utvecklingen inom smarta hem är beroende av en fundamental komponent: standards. Det pågår ett ”standardkrig” och utan att gå in på vilka som vinner så drar Hagins slutsatsen att den standard som kommer segrande ur striden är den som möjliggör:
    • Mesh Networking
    • Tillgång både lokalt och på distans
    • Ett och samma språk i och till molnet
    • Ett applikationslager som gör att alla hushålls- och vitvaror kan prata och förstå samma språk
  • Lars Silberbauer, Lego, om Legos utveckling till att bli ett kundcentrerat bolag, där de bl.a. har:
    • Involverat sina kunder i produktutveckling genom att låta kunderna rösta på nya produktidéer på hemsidan och därefter utvecklar de som fått högsta poäng. Marknadsföringsbudgeten behövs inte längre, utan produkterna har i princip sålt sig själva innan de når hyllan på butiken
    • Implementerat ett ”social media drivers license” så att anställda och chefer lär sig att kommunicera på rätt sätt i digitala kanaler
  • Paul Daugherty, CTO på Accenture, som presenterade sin syn på hur the Industrial Internet of Things egentligen är den stora grejen, då den riktar sig till B2B snarare än B2C och att bolag som vill bli framgångsrika inom denna kommande marknad behöver ta höjd för fyra saker:
    • Att inte bara tänka kostnadseffektivitet utan även tillväxt
    • Att gå från produkt till tjänst
    • Att utvärdera sina partner i värdenätverket
    • Att resursförsörja med de kompetenser som krävs för att lyckas med en Internet of Things-business
  • Jonathan Klein, Getty Images, som beskrev bolagets resa från ett analogt, kundovänligt, svårmanövretat bolag till ett digitalt, kundvänligt bolag. Förändringen framför allt driven av stora förändringar i affärsmodellen, både vad gäller licens- och distributionsmodeller. Klein lever och verkar efter några ledord som vi verkligen blev inspirerade av:
    • ”Big data is not going to give you the answers. It’s your decision making capability”
    • “Culture is absolutely vital to disruption”
    • “I’d rather cannibalize on myself than have someone else do it”
  • John Sculley (igen), Zeta Interactive, om hur vi måste gå bort från affärsplaner och bli mer kundcentrerade, även han med ett par inspirerande citat:
    • ”We need to go from business plans looking back to customer plans building customer experience going forward”
    • “Customers are paying attention to other customers, not companies”
    • “Nothing speaks more about customer behavior than the customers’ behavior”

Vår huvudsakliga slutsats från dagen är att även om Big Data kommer att spela, och spelar, en stor roll i att förstå våra kunder och de marknader vi agerar på så kommer det inte att ge oss några svar. Det är det vi individer, med våra unika förmågor att analysera och tolka data, som gör.

För er som vill följa oss på plats i Dublin kan ni göra detta via vårt Twitter-konto CordialAB.

Over and out för idag från Dublin hälsar Cordial via Maja och Johan

Recommended Posts
Comments
  • Maja Magnusson
    Svara

    Vi glömde ju lägga in det viktigaste citatet (enligt mig) i bloggen idag: “Control your future by investing in something you believe in!”- Yoni Assia (Investing. Makes Sh*t Happen)

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.