In Affärsmodellspaning

Nybyggnationen av kolkraftverk i Tyskland fick mycket medial uppmärksamhet under hösten och har måhända dragit ner energisektorns rykte vad gäller nytänkande och innovationsförmåga. Men faktum är att det sker en hel del innovation inom området och idag tänkte vi belysa en som är särskilt vass.

Bloggredaktionens favorit-källa The Economist skrev nyligen om hur flera elföretag genomför förändring. Den klassiska affärsmodellen inom industrin har tidigare varit att skicka hög spänning över långa distanser till passiva kunder, men det här håller nu på att bli mer komplext. Istället skickar man nu ström över kortare distanser och med låg spänning med hjälp av flexibla lösningar. Traditionellt har många elföretag haft svårt att leverera sina tjänster vid de tillfällen då efterfrågan peakar. Istället för att höja sin förmåga att leverera har en del leverantörer istället valt att använda smarta metoder för att sänka efterfrågan under dessa toppar, såsom kraftiga rabatter till kunder som väljer att sänka sin elförbrukning under korta perioder med hjälp av fjärrstyrning. Sådana “Rush Hour Rewards” har uppmätts kunna sänka efterfrågan vid topparna med så mycket som 55 %. Ett bra exempel på hur man kan lösa problem genom att ändra utmaningens förutsättningar.

Recommended Posts

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.