In Affärsmodellspaning

Affärsmodeller kring sociala medier är på stark tillväxt och de tar över en allt större del av vår vardag. Facebook har ca en miljard användare, Twitter ca en halv miljard och Instagram drygt 150 miljoner. Amerikaner sägs spendera närmare 20 timmar i månaden framför Facebook, som kapitaliserar mer och mer på allt de lär sig om sina användare. Samtidigt skapar den enkla accessen till andra människor ett högt värde för oss som användare. Detta gäller också för företag som enklare kan nå ut och marknadsföra sig, hela 85 % av små företag sägs använda sociala medier i sitt affärsnätverkande och många företag sköter idag en stor del av sin kundtjänst via samma kanal.

Samtidigt skapar det stora risker. Missnöjda kunder kan få mycket stort gehör och snabb spridning, eller som i förra veckan då en video som visar hur lätt man böjer nya iPhone 6 plus fick över 30 miljoner visningar på bara ett par dagar. Detta har sedan utnyttjats av andra aktörer som t.ex. LG, under Twitter-hashtagen #Bendgate. Följden blir att ett tryck skapas på hög kvalitet i produkter och kommunikation samtidigt som andra företag enklare och snabbare kan kapitalisera på de misstag andra begår. Det ökande användandet av sociala medier demokratiserar möjligheten att påverka, vilket kommer med både upp- och nedsidor för företagen. Detta behöver de ta höjd för i sina affärsmodeller.

Recommended Posts

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.