In Affärsmodellspaning, Hållbarhet och långsiktighet

“Every time we’ve made a decision to do the right thing it ends up being good business.”                            

                                                               – Yvon Chouinard, grundare Patagonia

 

Att använda CSR (Corporate Social Responsibility) som en del av affärsmodellen är inget nytt och har gjorts av företag under en längre tid. För att ett företag ska bli trovärdigt i kundens ögon måste det dock tanken om att göra gott vara mer än en marknadsföringsstrategi. Företaget måste leva för och tro på sin sak.

Det amerikanska företaget Patagonia, som gör kläder för friluftsliv, uppmärksammades nyligen som ett av världens mest innovativa företag av sajten fastcompany.com. Företaget startade 1972 av klättraren Yvon Chouinard som ett sätt att försörja sig på sin passion, och har från början haft en uttalad ambition om att lämna så få spår som möjligt efter sig i naturen. ”Vi gör kläder för tysta aktiviteter som varken behöver motor eller publikjubel. Belöningen kommer istället i form av ögonblick av samhörighet med naturen”.

Inför den största shoppingdagen i USA, den så kallade ”Black Friday”(en dag utan sales tax), gick Patagonia ut med en helsidesannons i New York Times och uppmanade sina kunder att inte köpa deras produkter, eftersom det går åt så mycket energi att producera dem. Genom Patagonias initiativ ”Common Threads” uppmanas kunden att ha ett miljöfokus genom att ges möjlighet att lämna in sina gamla Patagoniakläder och få dem lagade för en billig penning. Kunden kan även lämna in sina gamla kläder för återvinning, eller sälja sina kläder via ett samarbete med eBay där intäkterna går till välgörenhet. Utöver Commin Threads-initiativet har Patagonia även startat initiativet 1 % for the Planet, som går ut på att företag skänker 1 % av sin försäljning till miljöorganisationer. Och det finansiella resultatet? En omsättning på 400 miljoner dollar 2010.

Body Shop är ett annat strålande exempel på ett företag som har byggt sin affärsmodell på att göra gott. Grundaren Anita Rodicks motto är ”We will operate our business with a strong commitment to the well being of our fellow humans and the preservation of the planet.” Med ett starkt engagemang, och en vilja att aldrig avvika från sina kärnvärden har Body Shop sedan starten 1976 lyckats öppna över 2600 butiker, och finns idag i 50 länder. 2010 hade de en omsättning på 755 miljoner euro.

Ytterligare ett projekt med långsiktighet och hållbarhet i fokus har initierats av bland andra näthandelsföretaget Amazons grundare Jeff BezosProjektet handlar om att tillverka en klocka som ska hålla i 10 000 år. Klockan ska placeras långt in i ett, för ändamålet utsprängt, berg i USA. Klockan kommer att ticka en gång om året, en sekelvisare rör sig vart hundrade år och vart tusende år gal en gök. (länk till projektet finner du HÄR) Jeff Bezos menar att vi människor är kapabla både till att göra storskaliga underverk, men även att förstöra vår planet. Klockan skapas som en symbol för att vi måste tänka långsiktigt och hållbart!

Utöver dessa tre finns det otaliga exempel på företag som bygger in CSR i sin affärsmodell. Det är dock långt ifrån alla som lyckas med sin satsning. De företag som endast ser CSR som en del av affärsmodellens högersida, och ett sätt att marknadsföra sig och locka kunder kommer oftast inte långt utan blir genomskådade av kunden. Ett genuint och lyckat arbete med CSR spiller å andra sidan över på marknaden, miljön och samhället där företaget verkar såväl på företaget som arbetsplats och bildar positiva ringar på vattnet. För att lycka krävs bland mycket annat ett långsiktigt förhållningssätt, ett commitment till miljöfrågor och högkvalitativa produkter som symboliserar och står för satsningen.

De företag som vågar integrera långsiktighet och välgörenhetstänk i sitt värdeerbjudande och inkludera det hela vägen från högersidans marknadsföring och kundrelationer till vänstersidans strukturer och processer har dock en god chans att vinna både kundens hjärta och hjärna. Kanske behöver vi en klocka som ska ticka i 10 000 år för att påminnas om det.

 

Recommended Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.