In Affärsmodellspaning

Tänk dig en stad som är självförsörjande vad gäller vatten och elektricitet, där rödljussystemen anpassas automatiskt baserat på trafiksituationen, där avståndet mellan bilarna optimeras av automatiska system, där du öppnar dörrar, tänder lampor och hanterar hemlarmet med din smartphone. Detta kan låta som att det ligger långt bort i framtiden men faktum är att framtiden är närmare än vad man tror och en viktig byggsten i detta är smarta system.

Enligt The Economist är smarta system nästa stora tekniska framsteg. Smarta system är sensorer som kan fånga och analysera data och därefter agera automatiskt enligt ett fördefinierat eller adaptivt mönster. Denna datainsamling gör att vi kommer att få tillgång till väldigt mycket information som idag inte finns tillgänglig, varken för företag eller för privatpersoner.

Trots att systemen blir smartare är det ändå i kombination med individen som de allra största framstegen sker idag. Vi agerar sensorer som iakttar och rapporterar våra upplevelser via sociala medier, digitalkameror, GPSer och inte minst våra smartphones! Eller som Tim O’ Reilly, vd för O’Reilly Media, uttrycker det ”våra kameror och mikrofoner håller på att utvecklas till att bli internets öron och ögon”.  Ett exempel är hur antalet twitterinlägg ökat från några miljoner per dag i början av 2009 till närmre 100 miljoner i juli 2010, en imponerande utveckling!

I linje med vårt tidigare inlägg ”Skaffa innovativa kunder!” kommer de utökade möjligheterna till tillgång av information samt sofistikerade sätt att analysera data ge ytterligare dimensioner för företag att driva sina innovationsprocesser. Att ha tillgång till kundernas upplevelse av tjänsten eller produkten samt beteendemönster, i princip i realtid, kommer att ställa innovationsmöjligheterna hos företagen på sin spets. I framtiden kommer inte diskussionen handla om hur man samlar in relevant data som återspeglar kundens åsikter och beteendemönster utan snarare hur man sorterar, analyserar och prioriterar denna enorma mängd av insamlad data.

Företagens konkurrenskraft kommer i allt större grad att handla om vem som snabbast kan anpassa sina strategier och därefter förfina existerande eller utveckla nya affärsmodeller, baserat på vad den insamlade datan säger. Att lyckas differentiera sig snabbare och mer precist än konkurrenterna samt att leva kontinuerlig innovation kommer att vara A och O! Detta ställer stora krav på företagets affärsarkitektur och behovet av en struktur som möjliggör flexibilitet och kontinuerlig utveckling.

Smarta system gör att vi får information om kundernas behov i realtid; när kan ditt företag ha en struktur som möjliggör motsvarande utvecklingstakt? När kan ni innovera era affärsmodeller i realtid?

/Linus & Björn-Erik

Vad är en affärsmodell?
Affärsmodellerna i ett företag utgör dess unika DNA. De beskriver hur företaget skapar värde för sina kunder genom att utnyttja kompetenser, processer, system och samarbetspartners för att tillfredsställa och vårda valda kundsegment genom prioriterade kanaler. Affärsmodellen är affärslogikens konkreta uttryck och det är genom den som strategierna förverkligas i en långsiktigt hållbar marknadsposition.

Framgångsrika företagsledningar transformerar ständigt sina affärsmodeller, och har god förmåga att analysera, innovera och förverklig affärsmodellerna med utgångspunkt i ägarnas och styrelsens strategiska vägval samt en förståelse för att Företag är individer® – att det är människor som skapar resultat på sista raden.

Recommended Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.