In Affärsmodellen, Affärsmodellspaning, Förflyttning

Den rekordstora börsintroduktion som den kinesiska e-handelsjätten Alibaba genomförde i förra veckan har undgått få. Företaget fick in dryga 25 miljarder dollar (180 miljarder SEK) och höjde därmed ribban ordentligt från det tidigare rekordet på 22,1 miljarder dollar (160 miljarder SEK) som Agricultural Bank of China skrapade ihop vid sin börsintroduktion 2010. Mot denna bakgrund är det tveklöst så att det för tillfället finns mycket möjligheter på återförsäljarmarknaden och därför skall vi i denna veckas inlägg av affärsmodellbloggen titta närmare på vilka trender som verkar driva retail-branschens utveckling.

Att det är just ett e-handelsföretag som gör en rekordnotering ligger rätt i tiden. E-handel är en starkt drivande faktor i utvecklingen av det som kallas för ”omni-channel”-återförsäljning. Denna teori betonar vikten av att nå ut till och kopplas samman med sina kunder genom många olika kanaler både simultant och ombytligt. Detta drivs främst av att kunder idag förväntar sig kunna genomföra transaktioner på sina egna villkor. En konkurrenskraftig återförsäljare måste t.ex. kunna erbjuda en kund möjligheten att undersöka produkten online, genomföra köpet via telefon men sedan returnera den i butik. Inte alltid en helt enkel affärsmodellekvation att lösa.

En framgångsfaktor inom e-handel har varit den personliga upplevelse som konsumenten erbjuds. Amazon var först på pucken att erbjuda merförsäljning utifrån tidigare köp och tidigare visade produkter, något som i stort sett är standard i dag. I den årliga rapport[1]  som den amerikanska branschorganisationen Retail Touching Points utger tror flera experter inom retail starkt på att detta tillvägagångssätt kommer att driva tillväxt i utvecklingen av en personligare shoppingupplevelse även i fysiska butiker. Exempelvis erbjuds nu tekniska lösningar som möjliggör för återförsäljare att skicka skräddarsydda erbjudanden till mobila enheter beroende på vart i en butik kunden befinner sig, eller beroende på om det är en återkommande kund eller en förstagångsbesökare. Återförsäljare har också i allt större grad börjat integrera teknik i butiker för att interagera med kunden och på så vis erbjuda en mer engagerande och kraftfull upplevelse. På den mest grundläggande nivån används redan surfplattor och smartphones i stor utsträckning för att demonstrera produkter, ge detaljerad information eller uppmuntra spridning i sociala medier. Just utvecklingen av sociala medier i kombination med teknisk integration i butiker har gjort att flera experter också tror på att lojalitetsprogram är på väg att få ett uppsving. Istället för standarderbjudanden har flera återförsäljare börjat skräddarsy personliga belöningssystem som utöver shoppingbeteende är baserade på hur mycket social information man delar med sig av, hur mycket man sprider märket i sociala medier m.m.

Ytterligare en trend som är på god väg att få ett verkligt stort genomslag är användandet av mobil plånbok. Även om kort och kontanter fortfarande används i stor (ja, väldigt stor) utsträckning så spås användandet av mobila plånböcker öka kraftigt. Enligt Forrester Research kommer betalningar genom mobil plånbok att omsätta 90 miljarder dollar (640 miljarder SEK) enbart i USA år 2017 vilket då motsvarar en genomsnittlig årlig tillväxt under fem år på 48%[2]. I Sverige drivs denna utveckling till stor del av banksammanslutningen i den mobila betalningstjänsten Swish, som på kort tid har blivit så pass etablerad att det till och med blivit ett eget verb (att swisha är i stort sett synonymt med att överföra pengar mobilt). Under augusti månad i år swishades det ca 1,1 miljarder kronor, 130 000 nya användare registrerades och totalt använder nu 1,6 miljoner svenskar den digitala tjänsten[3].

Tar man ett steg tillbaka och lyfter blicken för ett ögonblick kan man se två tydliga mönster i dessa trender – de markerar ett tydligt maktskifte från försäljare till kund och detta skifte drivs till stor del av teknisk utveckling.

Skiftet i maktbalansen mellan kund och producent kan visserligen påstås ha pågått sedan efterkrigstiden i slutet av 50-talet men nu kan man konstatera att det fullständigt är köparens marknad. Den konstant uppkopplade kunden förväntar sig snabba lösningar och svar på frågor eller krav, vilket resulterat i dygnet-runt-öppen kundservice och live-chattar med företag via sociala medier. Det finns en mycket högre transparens inom återförsäljning vad gäller pris och produktion vilket gör att återförsäljare måste anstränga sig till det yttersta för att differentiera sig och sticka ut ur massan. Vi ser ett konstant krig om kundernas uppmärksamhet vilket har medfört att kunden ofta har väldigt stark kontroll över köpbeslutet. Slutsatsen av detta blir således ett tillbakalutat konstaterande att så som verkligheten ser ut idag är affärsmodeller inom återförsäljning kraftigt kundcentriska och kommer troligtvis fortsätta att utvecklas i den riktningen inom en överskådlig framtid. Frågan är om, när, och i så fall hur producenterna responderar och anpassar sina affärsmodeller efter den nya maktbalansen.

[1] Retail Touching Points Outlook Guide 2014

[2] US Mobile Payments Forecast 2013-2017

[3] www.getswish.se (besökt 2014-09-23)

Recommended Posts

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.