In Affärsmodellen

Innovation kan tyckas vara ett slitet ord. I praktiskt taget varenda årsredovisning eller marknadskommunikation går det att läsa om hur innovativt ett företag är i sina produkter, tjänster eller det arbetssätt man tillämpar för att leverera det värde man lovar sina kunder.

Om företaget verkligen är innovativt eller inte beror på hur man väljer att definiera ordets betydelse. Innovation, i dess enklaste form, är någonting nytt som har ett kommersiellt värde, d.v.s. det nya är till nytta för någon. Med den definitionen är alla företag som lyckas genomföra inkrementella förbättringar av produkter och arbetssätt innovativa.

Men det finns också en mer radikal ton i ordet innovation. Stora, branschomstörtande förändringar kommer inte ifrån de små, inkrementella förändringarna som utgör t.ex. förbättringar i en produktlinje. Den stora förändringen växer ur företag som har modet och know-how för att ifrågasätta sitt eget existensberättigande och tänka helt utanför boxen. Ett sätt att göra detta är genom Business Model Disruption Stresstest, en metod som Cordial utvecklat tillsammans med en av världens största kapitalförvaltare.

Förmågan att vara självdisruptiv kan vara helt avgörande i dagens näringsliv, där överraskningarna kommer allt tätare och nya konkurrenter uppstår ur intet. Fler och fler lär sig läxan: Disrupt your business, or someone else will…

Recommended Posts

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.