In Affärsmodellen, Affärsmodellspaning

UNIQLO, vars affärsmodell vi tidigare har analyserat är en av de aktörer inom fast fashion som nu inleder ett nytt samarbete. Att klädkedjor samarbetar med andra aktörer är i sig inget nytt – Hennes & Mauritz har gått i bräschen med samarbeten med kända designers så som Sonia Rykkiel, Marni och Karl Lagerfeld, och häromdagen lanserades Lindex samarbete med italienska lyxmärket Missoni.

Det finns dock en väsentlig och grundläggande skillnad i typerna av samarbete: Om H&M och Lindex skapar samarbeten för att sprida billigt (och stjärnbeglänst) mode till massorna så gör UNIQLO något helt nytt. Det genom att skapa en ny typ av koncept genom sitt samarbete med en kameratillverkare!

I ett samarbete som öppnar upp sina gemensamma dörrar den 27 september i Shinjuku, Tokyo lanserar UNIQLO och Bic Camera sitt nya konceot BICQLO. (Bic Camera är en av Japans ledande kedjor av hemelektronik med cirka 40 butiker över hela landet). Samarbetets målsättning är att skapa affärer och butikskoncept som kombinerar de båda företagens produkter; kläder och hemelektronik, och som i tillägg skapar butiker med en ”global appeal”. Eller som det står på UNIQLOs hemsida:

“A store with global appeal is a store that is full of energy, offering the newest, latest in-style products, at the lowest prices”

I samband med lanseringen av det nya konceptet lanseras musiken, produkter och egenutvecklade spel för samarbetet där kunder kan vinna priser som omvandlas till shoppingkrediter.

Om det tidigare pratades om branschglidningar inom exempelvis Telecom-industrin, och samarbeten mellan klädkedjor och modeskapare så är det här en helt ny typ av samarbete. Ett nytt ord för att beskriva hur UNIQLO har valt att arbeta med sitt värdenätverk skulle kunna vara samarbetsglidning.

Vi på Cordial följer med spänning utvecklingen av BICQLO och dess butiker med ”global appeals”.

 

P.S. HÄR finner ni en länk till samarbetet

 

Recommended Posts

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.