In Affärsmodellen, Affärsmodellspaning, Business Model Safari

Affärsmodellbloggen förbereder sig nu, precis som sina läsare, på ett välförtjänt jullov. Vi vill, förutom att tacka alla er läsare som har följt oss under året, ge er en liten krönika för det år som har gått och lyfta upp några av de mest populära inläggen. Affärsmodellbloggen publicerade under 2013 inte mindre än 115 inlägg.

Några av de mest uppskattade inläggen under bloggåret 2013 kommer från den månatliga serien Business Model Safari. Här bjuder Cordials VD Linus Malmberg oss på lite djupare analyser av olika affärsmodeller, dess utmaningar och hur vissa bolag har utmärkt sig genom innovativa lösningar inom någon eller några av affärsmodellens dimensioner. De tre mest populära spaningarna från Linus listas nedan:

  • Det är helheten som räknas – ”Det man förlorar på gungorna kan man ta igen på karusellerna – och tvärtom”. Ett inlägg om affärsmodellportföljer, dess lönsamhetskrav och hur Skistar och ABB skiljer sig i angreppssätt kring just lönsamhet. Du läser inlägget HÄR
  • Blåa oceaner – finns de på riktigt? Ett inlägg om hur det inom några marknader, bl.a. musik-, telefoni- och datormarknaden, har uppstått blåa oceaner och hur företag som Apple verkligen har lyckats att både definiera och ta marknader. Du läser inlägget HÄR
  • Med motivation som strategisk drivkraft. Ett inlägg om vikten av att våga välja bort och hur tydliga rekryteringsprinciper har gjort brittiska Pret a Manger till en av världens mest framgångsrika snabbmatskedjor. Du läser inlägget HÄR

Andra axplock ur floran av inlägg som publicerats under det gångna året är:

  • Den tyska fotbollens framfart. Ett inlägg skrivet i ett samarbete med Pablo Piñones-Arce, där bloggteamet analyserar hur det tyska fotbollslandslaget under de senaste åren har återvunnit sin starka position på den internationella fotbollsarenan genom en tydligt utstakad transformationsresa. Du läser inlägget HÄR
  • House of Cards – en kalkylerad succé. Ett inlägg om hur Netflix har tagit steget från distributör till framgångsrik producent av innehåll bl.a. med hjälp av kirurgisk analys av insamlad data från sina miljontals användare. Du läser inlägget HÄR
  • The Gore Way. En intervju med Gunnar Carlsson, VD för W.L. Gore & Associates Scandinavia, om sitt företag som lever enligt fyra styrande principer, saknar titlar och som inte tror på hierarkier. W.L. Gore & Associates Scandinavia är också företaget som är bland de världsledande företagen när det kommer till innovationer och patent med lösningar som Gore-tex, membran till mobiltelefoner, konstgjorda blodkärl och isolerande sladdar. Du läser intervjun HÄR

I januari är affärsmodellbloggen tillbaka igen och kan lova minst lika många spännande spaningar, affärsmodellanalyser, intervjuer och citat för 2014 som vi har haft under 2013!

En riktigt god jul till alla våra läsare och ett stort TACK för det gångna året!

Recommended Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.