In Affärsmodellbloggen

Denna vecka har bloggredaktionen varit på Webbdagarna Stockholm 2015 och spanat efter de digitala trender som förändrar affärslivet just nu. Webbdagarna arrangeras varje år av tidskriften Internetworld och lockade dryga 1600 personer till Waterfront Congress Centre i Stockholm för diskussioner kring hur vi kan använda de möjligheter som digitala kanaler erbjuder.

Årets tema var Smarta Affärer – att se bortom klick, likes och snabba affärer för att fokusera på långsiktiga affärsmål genom data och smarta tjänster. Till detta hade man knutit en rad intressanta talare från många branscher och yrkesroller.

Mässans kanske mest bejublade framträdande gjordes av Hugo Liu, Principal Research Scientist på eBay, kring hur man genom att kartlägga konsumentens smak kan dra avancerade slutsatser kring vad samma individ kan tänkas ha för preferenser inom helt skilda områden – exempelvis finns det en mycket stark korrelation mellan att folk som är förtjusta i sötsaker också lyssnar på Maroon 5. Denna information kan man långsiktigt använda för att se till att ”rätt” konsumenter gillar ens produkter vid givet tillfälle och på så sätt bygga långsiktigt hållbar utveckling av anammande-graden (rate of adoption) och på så sätt behålla kontrollen över sitt varumärke.

Andra talare som stack ut ur mängden var varumärkesprofilen Cindy Gallop och den kreativa digitalinnovatören Tobias Zehnder. Gallop talade om helheten när man gör smarta affärer, att både tjäna pengar och göra gott på samma gång enligt modellen delat värde + delad handling = delad vinst, och hur man kan göra CSR sexigare. Zehnder, som grundat den digitala prestationsbyrån Webrepublic visade på hur data kan möta kreativitet för att skapa kampanjer som går bortom traditionell marknadsföring och interagerar med det som händer runtomkring oss.

Den starkaste trenden ur årets mässa syntes i den uppsjö av bolag som presenterade nya metoder och applikationer för att vara datadriven i sin strategi och marknadsföring. Att fatta beslut baserat på känsla och förhoppningar lär bli obsolet inom en väldigt snar framtid, om det rentav inte redan är så att tipping point har slagit över – datadriven analys dominerar. För att göra just smarta affärer är metoder för insamlande och analys av datamängder direkt avgörande och denna trend lär inte bli svagare till nästa års mässa. Ett annat hett ämne som diskuterades i anslutning till detta var vart gränsen för hur mycket data man kan samla in går – vad är okej och vad är att gå för långt? Kring detta var meningen delad men i stort verkar branschen vara överens om att man som företag kan gå relativt långt så länge det leder till att värdet för kunden ökar och transparensen kring datainsamlingen är hög.

Ytterligare en röd tråd som gick att följa genom mässan var diskussionen kring det faktum att mognaden för sociala medier och antalet digitala kanaler har kommit så pass långt att många organisationer nu står inför en situation där medvetna beslut behöver fattas kring vilka kanaler man skall synas i – och framförallt vilka som skall väljas bort. Alla kanaler är inte till för alla sammanhang, eller som marknadsföringsbriljanten Scott Brinker en gång sade: ”When everything is high priority, nothing is”.

En punkt som bloggredaktionen dock saknade under årets mässa var förmågan att knyta an till sista raden. Trots ambitionen att se bortom klick och likes fastnade flera resonemang ofta i just detta, vilket är något vi hoppas kan lyfta ytterligare ett snäpp till nästa år!

Senaste inläggen

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.